De site in Neckarsulm mag 150 kaarsjes uitblazen en die verjaardag verdient een slagroomtaart. Daarom kwamen de trainees van Audi met de NSU EP4 aanzetten. En dat is geen toeval, want tussen 1961 en 1973 was de Duitse fabriek verantwoordelijk voor de productie van de NSU Prinz 4. EP4 staat dan ook voor Electric Prinz 4.
De Audi EP4 is een restomod op basis van een NSU Prinz 4L uit 1971: het koetswerk werd gerecupereerd, maar wel op de bodemplaat van een Audi A1 gezet . De trainees die deze conceptcar ontwikkelden voor de Family Day in Neckarsulm, trokken de sportieve kaart: het met fluorescentgele designdetails getooide koetswerk draagt een heleboel spoilerwerk en staat op opvallend kleine, maar brede banden.
Elektrische aandrijflijn
Geen achterin gemonteerde en amper 30 pk sterke tweepitter meer, anno 2023 grijpt de NSU EP4 naar een elektrische aandrijflijn van Audi-makelij. De achterwielen van de moderne Prinz worden immers aangedreven door een 240 pk sterke elektromotor. Om het gewicht laag te houden kozen de Audi-trainees voor het compacte accupakket van de plug-inhybride Q7 TFSIe – met een capaciteit van 17,3 kWh.
Die batterijen worden in de neus ondergebracht, een knipoog naar de originele NSU Prinz die zijn brandstoftank tussen de voorwielen had liggen. En net zoals op het origineel kan ook de achterklep gedeeltelijk geopend worden (al is er nu geen luchtgekoelde motor meer die om wat extra ventilatie smeekt). Naar de prestaties, het rijbereik en de laadkenmerken van de Audi EP4 NSU Concept blijft het gissen.
Opvolger Audi TT?
Audi heeft geen plannen met de NSU EP4. Niet meer dan een prettig projectje voor de opleidingsafdelingen en een leuk verjaardagsnummer, klinkt het vanuit Neckarsulm (waar de Audi A4, A5 Cabriolet, A6/A7, A8, R8 en e-tron GT gebouwd worden). Toch zien wij mogelijkheden.
Nu de Audi TT op pensioen gaat, komt er een gaatje in het gamma vrij dat de Duitse constructeur best zou kunnen opvullen met een moderne NSU-interpretatie met een elektrische aandrijflijn. Er is zelfs een directe link met de TT, want die Tourist Trophy-benaming sierde de sportversies van de NSU 1000 – die ook als TTS beschikbaar was, overigens. Het is maar een ideetje....
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!