De BMW Active Tourer, die voorgesteld wordt op het salon van Parijs, is (bijna) een voorwielaandrijver. We kunnen dus wel stellen dat de constructeur uit München serieus nadenkt over de lancering van een kleine voorwielaandrijver. De andere 'revolutie' is de positionering van de Active Tourer. Het gaat om een premium middenklasser met een familiale roeping, die duidelijk een paar monovolumertrekjes vertoont. Het lijkt er dus op dat BMW binnenkort de concurrentie met de Mercedes B-Klasse wil aangaan.
Het prototype is 4350 millimeter lang, 1843 millimeter breed en 1560 millimeter hoog, voor een wielbasis van 2670 millimeter. De wagen maakt gebruik van een hybride aandrijfgeheel, dat goed is voor een vermogen van 190 pk. De 1,5 liter grote benzinemotor ligt dwars voorin en drijft de voorwielen aan. Een elektromotor zet de achteras in beweging. In puur elektrische modus kan de Active Tourer dus eventjes (30 kilometer lang) een 'echte' BMW-achterwielaandrijver zijn... In de praktijk zorgt de combinatie van de twee motoren ervoor dat de Tourer op vierwielaandrijving kan rekenen.
In het interieur zijn de stoelen hoog gepositioneerd om een goed overzicht op de weg en de omgeving te behouden. Het panoramisch dak bestaat uit glasplaten waarvan de transparantie met een druk op de knop kan worden aangepast. Het is zelfs mogelijk om een blaadjesmotief in het dak te laten verschijnen. De Active Tourer beschikt tot slot ook over bevestigingspunten voor een tablet aan de rugleuning van de voorstoelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!