Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / BMW ActiveE Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-12-2009

BMW heeft een 1-Reeks omgebouwd tot een elektrische auto. Deze krachtige aanwielaandrijver laat vlotte prestaties optekenen, maar zijn rijbereik blijft beperkt.

Na Mini heeft nu ook BMW een elektrische auto gebouwd op basis van een productiemodel: de ActiveE Concept, een elektrische 1-Reeks Coupé. Op de achteras vinden we een nieuwe synchroonelektromotor die speciaal voor deze auto ontwikkeld werd. Hij is 125 kW (170 pk) en 250 Nm sterk. Daarmee zou hij (in theorie) 145 km/h moeten halen, terwijl BMW een sprint van 0 naar 60 km/h belooft in 4,5 seconden en van 0 naar 100 km/h in minder dan 9 seconden. Volgens de Amerikaanse normen haalt deze conceptcar een rijbereik van 240 kilometer, maar BMW geeft zelf toe dat in de praktijk 160 kilometer realistischer is.

De ActiveE Concept doet een beroep op nieuwe lithium-ionbatterijen die op constante temperatuur worden gehouden. Ze kregen een plek onder de motorkap en op de plaats waar normaal de brandstoftank zit. Met een snellader van 50 ampère duurt het 3 uur om de batterijen volledig op te laden. BMW heeft ook aan een aantal functies gedacht om te voorkomen dat je zonder stroom valt, met onder meer een dienst die je naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt gidst, en de mogelijkheid om met je gsm de laadstatus van de batterijen te raadplegen. Ondanks het gebruik van lichte onderdelen zet de ActiveE nog 1,8 ton op de weegschaal. Hij biedt echter nog altijd plaats aan vier inzittenden en hun bagage.

Deze conceptcar heeft een eigen lakkleur, blauw verlichte elementen en specifieke lichtmetalen velgen. De iDrive-interface is eveneens aangepast, met de gebruikelijke 'elektrische' schema's en menu's. Smartphones kunnen rechtstreeks worden aangesloten op het multimediasysteem van de auto. En tot slot kan de auto ook gekoeld worden terwijl hij geparkeerd staat.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten