De BMW M5 conceptcar zal van 21 tot 28 april te bewonderen zijn op het salon van Shanghai (China). De voorbode van de nieuwe M5 staat al zeer dicht bij het definitieve model. De conceptcar wordt aangedreven door een drukgevoede V8 (geen V10 meer, dus) met een hoogtoerig karakter. De achtcilinder wordt gekoppeld aan de M Drivelogic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Hij heeft ook recht op een stop-startsysteem. Daardoor verbruikt de M5 Concept 25 procent minder dan de oude M5, die met zijn V10 van 507 pk een aanzienlijke 14,7 l/100km nodig had. Hoeveel pk de nieuwe M5 zal ontwikkelen is nog niet bekend, maar vermoedelijk zal het vermogen rond de 550 pk schommelen.
In de voorbumper van de M5 conceptcar zitten grote luchthappers die de koeling ten goede komen, maar ook de aërodynamica, door de luchtstroom te controleren. Die combinatie van een gunstige stroomlijn met een gespierde look is ook af te leiden aan de gespierde flanken, die gedomineerd worden door velgen van 20 duim (265/35 ZR20). Achteraan vinden we een diffusor tussen de twee dubbele uitlaatpijpen. Een eerder discrete spoiler op de kofferklep verbetert de downforce bij hoge snelheden. Het zelfblokkerende variabele M-differentieel regelt de blokkeringgraad tussen het linker- en rechterachterwiel. De definitieve M5 zal onthuld worden op het salon van Frankfurt in september, waarna de lancering niet lang meer op zich zal laten wachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!