Een korte geschiedenisles: begin jaren 60 kwam het destijds onbeduidende BMW met een reeks modellen onder de noemer 'Neue Klasse' (nieuwe klasse). De sportieve berlines zouden de blauwdruk worden waarop het Beierse merk zijn gamma uitbouwde, met latere modellen als de 3 en 5 Reeks, en waarmee het groot werd.
Tegen 2025 komt er opnieuw een Neue Klasse, oftewel een nieuw startpunt voor een serie milieuvriendelijke en vooruitstrevende auto's. BMW noemt het de grootste investering uit de geschiedenis van het bedrijf, met onder andere een nieuwe fabriek in het Hongaarse Debrecen, die volledig op hernieuwbare energie zou moeten draaien.
Klassieke berline
Opvallend genoeg grijpen de Duitsers daarbij terug naar enkele kenmerkende eigenschappen van weleer, een erg sober versierd drievolumekoetswerk met haaienneus en opvallend grote zijruiten. Helemaal wat anders dan de barok versierde en bonkige SUV-koetswerken die vandaag in de mode zijn.
Wat ook opvalt, is hoe de klassieke nieren en de dubbele koplampen compleet hervormd zijn tot een nieuw geheel. Let daarnaast ook op het ontbreken van chroom, ook binnenin. Het ontwerp van de wielen knipoogt (vaag) naar de BBS-kruisspaakwielen van weleer, terwijl aan de achterste zijde van de zijruiten de klassieke Hofmeisterknik zichtbaar blijft.
Wellicht zien we in 2024 al de eerste glimpen van de finale productieversie. Die zal nog aardig verschillen van dit ontwerp, maar ga ervan uit dat het niet fundamenteel zal zijn.
25% efficiënter
Belangrijk is daarnaast de nieuwe batterijtechnologie, met cellen (van CATL) die 30% meer energie zouden kunnen opslaan en 30% sneller laden. Over het algemeen belooft BMW dat de auto in zijn geheel een kwart zuiniger gaat zijn dan hedendaagse EV's.
Binnenin is het grote nieuws dat er geen leder gebruikt wordt, en dat de ganse voorruit als head-updisplay gaat dienen. Klassieke knoppen zijn er nauwelijks, BMW rekent behalve op het centrale aanraakscherm vooral op stembediening. Afwachten hoe dat zal zijn in de uiteindelijke productieversie.
Daarnaast belooft de autobouwer uit München een groot aandeel gerecycleerde materialen. Afgaande op deze foto's zullen deze in al hun imperfectie ook zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in de zijschort. BMW deed zoiets eerder al met de i3 en i8, toen het naakt CFRP toonde in de structuur, wat zichtbaar werd bij het openen van de deuren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!