Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Deze elektrische BMW heeft 4 motoren!

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-08-2022

BMW tilt de al niet misse i4 M50 naar nog hogere echelons. Deze versie draagt één motor per wiel met als doel meer vermogen en meer dynamische controle. Tja, je bent lid van de familie of niet.

BMW start met de eerste testritten van een sportief prototype uitgerust met vier elektromotoren in combinatie met dynamische rijregeling. De bedoeling is dat deze viervoudige aandrijving het chassis en de transmissie verfijnt en het pad effent voor  elektrische "hoogperformante sportwagens".

De testcoupé is een omgebouwde i40 M50 met uitgeklopte wielkasten om plaats te maken voor de aangepaste assen. Onder de voorkant zit een variant op de  veerpootophanging van de BMW M3/M4 voor een betere torsiestijfheid. Ook de koeling is geïnspireerd op die van BMW's betere testosterongerief. Na de tests op de weg zal een multidisciplinair team doorwerken aan hardware- en softwareoplossingen.

Met z'n vieren

Het hart van het systeem is uiteraard de vierwielaandrijving M xDrive met vier elektromotoren. Elk wiel wordt dus voortgestuwd door zijn eigen motor. BMW legt uit dat dit "volledig nieuwe mogelijkheden opent voor een traploze, uiterst precieze en zeer snelle verdeling van het motorkoppel".

Verder spreekt de fabrikant van een precieze interactie met de stand van het gaspedaal "op een niveau van dynamiek dat met conventionele aandrijfsystemen onbereikbaar is". Dit moet niet alleen de prestaties van de auto op het circuit verbeteren, maar ook in ongunstige wegomstandigheden.

Digitaal brein

De vier motoren zijn verbonden met een centrale regeleenheid die voortdurend de rijomstandigheden en de handelingen van de bestuurder controleert. In milliseconden berekent dit digitale brein de waarden voor de stand van het gaspedaal, de stuurhoek, de longitudinale en laterale versnelling, de wielsnelheid en nog zoveel andere parameters.

Deze signalen worden daarna rechtstreeks via een meervoudige plaatkoppeling en differentiëlen doorgegeven aan de vier motoren. Na alles virtueel en op testbanken te hebben getest, zijn de ingenieurs klaar voor verdere ontwikkeling op de weg, ondersteund door een hele reeks meet- en analyseapparatuur.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten