Er was wel een stand van Bugatti op het salon van Genève, maar daar kon het publiek de Galibier niet zien. De jongste versie van de conceptcar heeft nochtans zijn opwachting gemaakt in Genève, zij het enkel aan de vooravond van het salon. De genodigde journalisten hadden daar de kans om te zien dat de serieproductie van de limousine eraan zit te komen.
De Bugatti 16C Calibier, voorgesteld als de krachtigste en meest exclusieve limousine ter wereld, herbergt een acht liter grote zestiencilinder met twee compressoren onder zijn motorkap die langs twee kanten kan geopend worden. Het precieze vermogen blijft nog geheim, maar het ligt waarschijnlijk rond de 900 pk. In ieder geval gaat het om een flexfuel-blok dat zowel benzine als ethanol slikt. De ingenieurs van Molsheim ontwikkelen een zelfdragend koetswerk dat volledig uit koolstofvezel vervaardigd is. De wielen zijn van aluminium. Zeker is dat deze limousine vierwielaandrijving krijgt. Keramische remmen staan in voor de remmanoeuvres.
De materialen werden zorgvuldig gekozen. Zo is de conceptcar opgebouwd uit een mengeling van koolstofvezel en aluminium componenten die gelakt zijn in de kleur Atlantic Black. Het dashboard is erg sober, met twee belangrijke instrumentenpanelen die centraal opgesteld zijn zodat de achterste inzittenden op elk moment de prestaties van het voertuig kunnen zien. De bekende Zwitserse horlogemaker Parmigiani Fleurier heeft speciaal voor de Galibier een uurwerk ontworpen dat uit het dashboard kan gehaald worden om gedragen te worden als polshorloge, vestzakhorloge of dat kan dienen als klein klokje.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!