Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Citroën Metropolis

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-04-2010

Op de Wereldtentoonstelling van Shanghai zal Citroën in het Franse paviljoen zijn prototype Metropolis tonen. Deze limousine is ontworpen voor de Chinese markt, die verlekkerd is op lange wagens.

Van 1 mei tot 31 oktober stelt Citroën de Metropolis tentoon in Shanghai. De 5,30 meter lange auto zal in het Franse paviljoen van de Wereldtentoonstelling te zien zijn. Het ontwerp komt van de designstudio van het Franse merk in Shangai. Het ontwerp zou voldoen aan de Chinese smaak, maar Citroën laat in het midden of er effectief een productiemodel komt.

De Frans-Chinese limousine heeft een hybride aandrijfgeheel. De Metropolis wordt aangedreven door een twee liter grote V6 van 272 pk en een elektromotor die continu 40 kW (55 pk) levert, met een piek van 95 kW (95 pk). Dankzij de overboostfunctie en de twee motoren bedraagt het totale vermogen 460 pk. Het maximale koppel ligt op 430 Nm waarvan 375 Nm van de V6 komt. De batterij van de vierwielaangedreven Metropolis kan worden opgeladen via het elektriciteitsnet. Uiteraard staat de grote Citroën-berline op de voor het merk nog steeds unieke Hydractive-onderstel.

De designstijl verwijst naar de jongste concepts van het Franse merk. Met de origami-achterlichten knipoogt de Metropolis naar de DS, de concave achterruit is ook terug te vinden bij de C6. Het interieur is luxueus met een Oosters tintje. Citroën geeft aan dat, volgens de Chinese culturele normen, het als verfijnd kan worden bestempeld. Metropolis verwijst naar een collage uit 1923 afkomstig van Paul Citroën die vervolgens als inspiratiebron diende voor de gelijknamige (en bijzonder avant-gardistische) film van Fritz Lang uit 1927. Als Citroën met de Metropolis verder wil gaan dan het prototypestadium, kunnen we enkel hopen op een debuut dat minder chaotisch zal zijn dan de extreem dure film van Lang, die werd ingekort, gecensureerd en de grond ingeboord nog voor hij zijn opwachting in de filmzalen maakte.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten