Het salon van Tokio, van 28 oktober tot 5 november, is van groot belang voor Daihatsu, de specialist in kleine auto’s en Keijidosha. Het is daarom niet zo verrassend dat de constructeur wel 5 conceptcars onthult op zijn nationale salon. Het merk, dat bij ons niet langer op de markt is, toont zijn knowhow in minibestelwagens en bevestigt zijn kennis van mini-SUV’s en hoekige stadsauto’s. Toch verkent het ook nieuwe wegen, met een eenvolumer met 6 plaatsen en een model dat de oude naam Compagno van onder het stof haalt.
Compagno
De concept Compagno neemt de naam over van de eerst auto van Daihatsu. Het model was destijds ontworpen door Vignale en was in productie van 1963 tot 1970, als berline met 2 of 4 deuren, als break, als Spider en zelfs als pick-up. De DN Compagno op het salon van Tokio pakt eerder uit met een vierdeurscoupélijn. Onder de motorkap ligt een voor het merk erg typische kleine motor: een 1.0-turbo.
Pro Cargo
Zoveel mogelijk wegbergen in een zo klein mogelijk volume, dat is het hoofdmotief van de Kei-bestelwagens van Japan en zeker van Daihatsu. De concept Pro Cargo duwt dit principe zo ver mogelijk door met een vlakke vloer die allerlei configuraties mogelijk maakt. Het kleine elektrische busje is gelakt in een kleur die verwijst naar zijn historische voorvader, de Midget.
Trec
De Trec is een concept voor een kleine SUV. Deze 4x4 in zakformaat lijkt bijna onveranderd in productie te kunnen gaan. De mini-SUV is een categorie die Daihatsu goed beheerst, vooral met de Terios. Die is een echte bestseller voor het merk. Voor de aandrijving wil Daihatsu enkel kwijt dat er een drukgevoede eenliter in de neus ligt.
U-Space
De U-Space is een vierkante eenvolumer die aan de Keijidosha-regels voldoet. Ongetwijfeld kondigt hij de volgende generatie aan van de Tanto. Voor de show heeft de conceptcar gemotoriseerde schuifdeuren die het hele interieur openstellen aangezien er geen B-stijlen zijn.
Multisix
Daihatsu waagt zich ook aan een niet zo heel erg kleine auto. In het verleden is dat al een paar keer misgelopen, zoals met de 4,85 meter lange Altis, die gewoon een Toyota Camry met een ander logo was en die helemaal geen klanten vond. Toch blijft het merk proberen om auto’s groter dan 4,50 meter op de markt te brengen. De concept Multisix is een eenvolumer met 6 plaatsen. Hij is eerder op de Indonesische markt gericht, waar Daihatsu een zeker succes kent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!