UPDATE 18/11/2024: productieplannen?
De Stellantis-directie zou Thierry Metroz, de designer van de DS SM Tribute, groen licht gegeven hebben voor serieproductie. Maar enkel als hij kan garanderen dat de moderne interpretatie van de door een Maserati aangedreven Citroën een winstgevend project wordt. Daarom kijkt het team van Metroz naar een beperkte productie met een torenhoog prijskaartje, zo ergens in de buurt van een miljoen euro per exemplaar... Intussen heeft de directie Metroz teruggefloten wegens wishful thinking.
Om zijn tienjarige verjaardag van DS Automobiles als apart merk binnen de steeds omvangrijkere Stellantis-portefeuillle te vieren, komt de Franse constructeur met een eerbetoon aan de Citroën SM uit 1970. Het gaat om een designconcept dat het meesterlijke ontwerp van Robert Opron probeert te vertalen naar de 21e eeuw.
Het slanke lijnenspel van de 4,94 meter lange DS SM Tribute bulkt dan ook van de knipogen naar het originele model, van de achter glas schuilende koplampen tot de deels door het koetswerk verstopte achterwielen. Of die oefening ook geslaagd is, laten we liever in het midden.
Maserati Folgore?
Al vinden we wel dat het interieur er beter in geslaagd is om de oorspronkelijke Zeitgeist te vatten. De glazen middentunnel is een meesterwerkje, terwijl het stuurwiel en het dashboard de futuristische sfeer ademen die de bestuurders van een Citroën SM destijds ook overvallen moet hebben.
Over de technische basis rept DS niet, maar als de geschiedenis gerespecteerd wordt, gebruikt deze Tribute natuurlijk Maserati-mechaniek. Er zijn hoegenaamd geen plannen om deze auto in productie te brengen, al zijn er misschien wel designkenmerken die we op toekomstige modellen kunnen tegenkomen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!