Voor veel stijlgevoelige caravanliefhebbers wereldwijd moet het zowat een natte droom zijn om eropuit te kunnen trekken met een Airstream aan hun trekhaak. Door de jaren heen verwierf de uit roestvrij staal opgetrokken caravan immers een iconische status.
Nu is voor caravaneigenaars in het algemeen het doorgaans minder grote sleepvermogen evenals het verminderde rijbereik bij het slepen een struikelblok om de overstap naar een elektrische auto te zetten. Logisch dus dat de opkomst van EV's vooruitkijkende constructeurs van caravans enigszins zorgen baart.
De eStream Concept die het legendarische Amerikaanse merk zonet voorstelde, wil daar een mouw aan passen. Hij is namelijk zelf ook uitgerust met batterijen (met een totale capaciteit van 80 kWh) en met twee elektromotoren (één per wiel) die samen een piekvermogen van 242 pk ontwikkelen.
Van sleurhut naar 'duwhut'
Op zich geen nieuw idee, want verschillende Europese caravanbouwers hebben al elektrisch aangedreven 'sleurhutten' gepresenteerd, maar geef toe dat in het geval van deze Airstream de verpakking er heel wat cooler uitziet. De idee is natuurlijk dat de eStream Concept het werk verlicht voor het (al dan niet elektrische) trekkende voertuig, door mee voor de aandrijving te zorgen.
Airstream ontwikkelde daarnaast ook een app waarmee je de eStream Concept autonoom kunt manoeuvreren. Eenmaal gepositioneerd op je ideale kampeerplek kan de stroom in de batterijen worden gebruikt voor verlichting, verwarming, koeling, enzovoort. Wanneer de batterijen volledig volgeladen zijn, zou je volgens de constructeur tot twee weken lang zonder externe elektriciteitsaansluiting kunnen.
Ook voor de rest is de eStream Concept trouwens mee met zijn tijd, want veel functies, zoals klimaatregeling of verlichting, kunnen worden bediend via een aanraakscherm of met gesproken instructies.
De toekomst?
Hoewel het concept van een zelf aangedreven caravan op het eerste gezicht interessant lijkt, zijn er ook enkele netelige kwesties. Net als bij een EV zullen de motor en de batterijen het gewicht van de caravan immers aanzienlijk verhogen. Het voordeel is dan weer dat die massa erg laag in het chassis is ingebouwd, wat het risico op slingeren vermindert. En terwijl je enerzijds het rijbereik van de combinatie vergroot tegenover wanneer je een gewone caravan zou trekken met een EV, moet die elektrische caravan natuurlijk zelf ook opgeladen worden.
Op dit moment is trouwens nog niet duidelijk of de eStream Concept ook een productievervolg zal krijgen, maar als dat gebeurt, zal daar wellicht een stevig prijskaartje aan vasthangen – een gewone Airstream is immers al niet van de goedkoopste. Dreigt kamperen in de toekomst onbetaalbaar te worden...?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!