De Vision GT-formule is niet nieuw, want de laatste jaren waagden een heleboel autoconstructeurs zich aan een virtuele racewagen voor de racegame Gran Turismo. Maar voor Ferrari is het de eerste keer dat ze een Vision GT Concept aan de wereld presenteren. Niet toevallig op het moment waarop Maranello de verjaardag van de Ferrari 125S viert, het model waarmee het 75 jaar geleden allemaal begon.
De Ferrari Vision Gran Turismo Concept lijkt op een digitale kruising van de nostalgische SP3 Daytona en de nieuwe 499P, met een centrale zitpositie zoals in een Formule 1-wagen. Maar dan afgedekt, want de bestuurder van de Vision GT schuilt onder een transparante canopy.
Specificaties en prestaties
De hybride hypercar gebruikt de V6-biturbobenzine die we kennen uit de Ferrari 296 GTB en 296 GTS, al is de aan een gerobotiseerde achtversnellingsbak gehangen 3 liter-krachtbron in de Vision GT goed voor een piekvermogen van 1.030 pk (bij 9.000 opm) en voor een maximumkoppel van 900 Nm (bij 5.500 opm). De drukgevoede verbrandingsmotor krijgt ruggesteun van drie elektromotoren, samen goed voor nog eens 326 pk extra.
Die power wordt op het asfalt gezet via een slimme vierwielaandrijving, zodat de Ferrari Vision Gran Turismo Concept aan 2 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De sprint van 0 naar 200 km/u zou in 5 tellen geklaard moeten zijn en de topsnelheid zou meer dan 350 km/u bedragen.
Fiorano-rondetijd
Ferrari heeft zelfs een rondetijd op het testicircuit van Fiorano berekend, een omloop die de Ferrari Vision GT zou ronden in minder dan 1 minuut en 10 seconden. Dat is een 9 seconden sneller dan wat de SF90 Stradale in werkelijkheid klaarspeelt in de handen van Ferrari-testpiloot Raffaele De Simone. Maar nog steeds 15 seconden trager dan het ronderecord dat Michael Schumacher in 2004 zette aan het stuur van de F2004. Om maar te zeggen dat Ferrari de rondetijd opvallend realistisch gehouden heeft.
De Ferrari Vision Gran Turismo Concept zou 1.250 kilogram op de weegschaal zetten en over een 43,5/56,6-gewichtsverdeling over beide assen hanteren. Wat dat geeft, kan je ontdekken vanaf 23 december 2022, wanneer de virtuele racer zich presenteert aan de spelers van GT7. Op 15 december 2022 zal een levensgroot schaalmodel gepresenteerd worden in het Ferrari Museum in Maranello.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!