Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Fiat 500 Aria

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-02-2008

Zoals de meeste van zijn collega-autoconstructeurs maakt Fiat werk van zijn groene imago. Zo stoot het prototype 500 Aria slechts 98 gram CO2 per kilometer uit.

Op het salon van Genève stelt het Turijnse merk een Fiat 500 Aria tentoon. Dat prototype slaagt erin om minder dan 100 gram CO2 per gereden kilometer uit te stoten. Net zoals alle andere 500-versies wordt ook de Aria aangedreven door een motor die nu al voldoet aan de Euro 5-normen. In dit geval gaat het om de 1.3 JTD, uitgerust met een partikelfilter. Hij wordt gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak Dualogic, waarvan de sturing werd aangepast met het oog op een lager verbruik. Bovendien beschikt de 500 Aria over een stop-startfunctie, die de motor uitschakelt wanneer de auto stilstaat voor verkeerslichten of in de file. Volgens Fiat staan de stop-startfunctie en de Dualogic-versnellingsbak samen in voor een daling van het normverbruik in de stad met 10 procent. Bovendien pakt deze kleine concept-car uit met het Eco Drive-systeem, dat de rijstijl van de bestuurder analyseert en tips geeft om milieuvriendelijker te rijden. Het is de bedoeling dat deze oplossingen hun weg vinden naar de serieproductie.

Om zijn ecologische karakter kracht bij te zetten bestaat het interieur van de 500 Aria vooral uit gerecycleerde materialen. Zo is het rubber voor de vloer gemaakt van recyclagekorrels afkomstig van gebruikte banden, gemengd met polyurethaanbindmiddelen. Ook het leder voor de interieurbekleding is gerecycleerd materiaal. Het zogenaamde ?mataleather? is gemaakt van gebruikte ledervezels die gemengd worden met natuurlijke latex. Het resultaat wordt vervolgens tot vellen verwerkt, zoals echt leder. Het bekledingstextiel van de 500 Aria is ten slotte van polyester en voor de logo's van de airco, de kap boven de instrumenten en de inzetstukken van de zijpanelen werd gebruikgemaakt van composietmaterialen van thermoplastic en natuurlijke vezels.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten