Foxconn is een van de belangrijkste onderaannemers van Apple, want het Taiwanese bedrijf is verantwoordelijk voor de productie van de iPhone. Maar ze hebben ook plannen in de autowereld, getuige de samenwerking met Stellantis. En getuige de Foxtron Model C en de Foxtron Model E. En er is ook sprake van een derde model: de Foxtron T.
Ze bouwen op een gemeenschappelijk EV-platform dat Hon Hai genoemd wordt en zullen verkocht worden onder een andere merknaam (wellicht Yulon en Luxgen), want Foxconn ziet zich in de eerste plaats als leverancier en niet als volwaardige autoconstructeur. Wat niet wil zeggen dat ze niet ambitieus zijn, want tegen 2027 wil Foxconn de waarde van zijn automotive activiteiten opgetrokken hebben tot 30 miljard euro.
Overzicht modellen
Foxtronn Model C
De Foxtronn Model C is een elektrische SUV die een lengte van 4,64 meter heeft en die zeven zitplaatsen telt. De batterij heeft een capaciteit van 58 kWh en belooft een actieradius van 700 kilometer, als is het niet helemaal duidelijk welke norm Foxconn gebruikt om die autonomie te berekenen. Om de efficiëntie van het elektrische aandrijfgeheel te optimaliseren, komt de Model C met een aerodynamisch verfijnd koetswerk dat een luchtweerstandscoëfficiënt van 0, 27 belooft.
Foxtronn Model E
De Foxtronn Model E is een luxueuze limousine die ontworpen is door Pininfarina. Het elektrische aandrijfgeheel telt twee motoren met een systeemvermogen van ongeveer 750 pk, wat moet volstaan om de Model E in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen. Het accupakket is 96 kWh sterk, wat zich dan weer vertaalt in een rijbereik van 750 kilometer.
Foxtronn Model T
De informatie Foxtronn Model T blijft schaars, eigenlijk weten we enkel dat het een elektrisch aangedreven bus betreft.
Productie in Europa
Nog interessanter is dat Foxconn, in zijn streven om een belangrijke speler te worden in de EV-sector, van plan is om productievestigingen op te zetten in Europa, India en Latijns-Amerika, in overeenstemming met zijn "BOL"-principe – Build, Operate, and Localize. Het Oude Continent zou daarbij prioritair zijn. Een “indirecte" samenwerking met Duitse fabrikanten is mogelijk.
Zoals bekend heeft Foxconn al een samenwerkingsakkoord gesloten met het Amerikaanse Fisker en met de Thaise energiespecialist PTT. Bovendien hebben Foxconn en Stellantis aangekondigd dat ze van plan zijn een joint venture op te richten om geïntegreerde en geconnecteerde technologieën te leveren aan de auto-industrie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!