Na een eerste elektrische conceptberline die in 2019 werd voorgesteld onder de naam Fresco Reverie, presenteert de Noorse start-up, die zijn naam dankt aan de futuristische Amerikaanse architect Jacques Fresco, een tweede, nog ambitieuzere conceptcar. De Fresco XL ziet eruit als een minibusje met een cross-overtouch en onderscheidt zich door de mogelijkheid om tot 8 personen te herbergen en een actieradius van 1.000 km te bieden.
>> Lees ook – Fresco Reverie: Noorse EV
Monolithische vormgeving
Fresco geeft niet veel prijs over de technische kenmerken van de XL en stelt zich tevreden met 3D-renderings die een glimp tonen van een voertuig in de vorm van een kiezelsteen, een soort Citroën Xsara Picasso in XXL-formaat, met de gimmicks van elektrische auto's zoals extreem gladde vormen, een lichtsignatuur bestaande uit een witte lichtstrook vooraan en een rode achteraan, met bijzondere aandacht voor de aerodynamica, wat tot uiting komt in de keuze van gestroomlijnde wielen. De styling is zeer modern en volgt de trend van tweekleurige koetswerken, met een volledig zwart gedeelte boven de gordellijn. Het valt nog af te wachten of deze automobiele kei een zoveelste slag in het water zal zijn of een succes zal zijn en de digitale conceptfase zal ontstijgen.
1.000 km rijbereik
Na de symbolische grens van 1.000 pk is nu de wonderbaarlijke mijlpaal van 1.000 km rijbereik de Graal voor elektrische voertuigen aan het worden. Na Lucid met de Air Dream Edition Range die een rijbereik van 832 km haalt – een record voor een gehomologeerde en op de markt gebrachte auto – en Mercedes met zijn Vision EQXX Concept die een rijbereik van 1.000 km belooft, is het nu de beurt aan Fresco om met een conceptcar te komen die 1.000 km ver zou geraken op één enkele lading. Maar de Noren zouden er nog een schepje bovenop doen in vergelijking met Mercedes, met een langwerpig model dat tot 8 zitplaatsen zou kunnen bieden. Maar voor welke prijs… of moeten we zeggen: voor welk gewicht...?
Want we moeten er geen doekjes om winden, met een lengte van 5 m of zelfs meer – er moet immers plaats zijn voor de 3 rijen en 8 zitplaatsen – moet de batterijcapaciteit om een dergelijke actieradius te halen ruim boven de 100 kWh liggen, met alle gevolgen vandien voor het gewicht. Op het eerste gezicht zou het een model met vierwielaandrijving zijn, met één elektromotor per as, om de zwaarste weersomstandigheden aan te kunnen – de conceptcar is immers Noors – en zou het V2L-technologie moeten bieden, wat altijd nuttig is en in de komende jaren de norm zou moeten worden.
Prijs en bestelling
Hoewel de details van dit ‘toekomstige’ elektrische voertuig nog onbekend zijn, heeft Fresco al voorbestellingen geopend en kun je een aanbetaling van 1.000 euro doen om een exemplaar te reserveren, dat ongeveer 100.000 euro zou moeten kosten. Er is echter geen uiterste lanceringsdatum meegedeeld. Eigenlijk wachten we ook nog steeds op de Fresco Reverie, die destijds 70 Noorse klanten aantrok…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!