Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Genesis X Speedium Coupe: Belgisch design in New York

Geschreven door Kevin Kersemans op 14-04-2022

Aan het begin van de New York International Auto Show heeft Genesis de Genesis X Speedium Coupe onthuld, een elektrische coupé die een vooruitblik biedt op het toekomstige design van het merk, onder supervisie van de Belg Luc Donckerwolke.

Aan de vooravond van het salon van New York – dat geopend is voor het publiek van 15 tot 24 april 2022 – onthulde Genesis de X Speedium Coupe, een stijlstudie die in feite een evolutie is van de Genesis Concept X die de premiumdochter van Hyundai vorig jaar toonde.

Opnieuw wordt over specificaties met geen woord gerept, behalve dat de aandrijving dus volledig elektrisch is. Met deze stijlstudie voor een elektrische coupé gaat het de premiumdochter van Hyundai er dan ook vooral om te laten zien hoe hun design zal evolueren in het EV-tijdperk. Genesis spreekt zelf van 'Reductive design', dat met de gedachte van 'less is more' draait rond ingetogen elegantie, zuivere lijnen en subtiele rondingen.

>> Lees ook - Genesis GV60: prototype gespot aan laadpaal in Nijvel

Lichtsignatuur

Net als de Concept X wordt de X Speedium Coupe wordt gekenmerkt door vloeiende lijnen, maar valt hij vooral op met zijn Two Lines-lichtsignatuur. Die bestaat vooraan uit twee lijnen over heel de breedte van de auto, die zelfs doorlopen in de spatborden, tot achter de voorwielen. De lijnen, die zowel de functie van dagrijlicht als van dimlicht en groot licht vervullen, nemen de vorm aan van het kenmerkende radiatorrooster van Genesis, dat op de Concept X nog 'klassiek' was.

“We geven elk designelement de ruimte om te ademen.
Het is niet de bedoeling ze met elkaar te doen wedijveren." (Luc Donckerwolke, hoofddesigner Genesis)

Ook achteraan kwam er een lichtgevende strook bij. Die verbindt echter niet de achterlichten rechtstreeks met elkaar, zoals dat tegenwoordig de mode is, maar werd geïntegreerd in de spoiler onder aan de achterruit, met in het midden een driehoek die dienstdoet als derde remlicht. De flanken worden gekenmerkt door een parabolische lijn die resulteert in een gestroomlijnde look.

Rechtstreekse productieplannen zijn er niet voor deze coupé, maar de verschillende designelementen, met name de voorpartij, zouden we moeten zien terugkeren in de zes toekomstige elektrische modellen die Genesis tegen 2030 in zijn gamma wil hebben.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten