Genesis komt naar Europa, langzaam maar zeker. Het merk heeft al een gevestigde klantenkring aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, waar zijn productkwaliteit en rijplezier kan wedijveren met de premiumfabrikanten van Duitse snit.
De laatste opvallende concept van het Koreaanse luxemerk werd in april jongstleden onthuld, maar alleen vanbuiten. Nu opent de X Speedium Coupé ook de deuren naar zijn interieur. De zetel vooraan wil de bestuurder in de actie betrekken, is minimalistisch en legt de nadruk op eenvoud en sereniteit.
Twee kanten van de medaille
De Genesis X Speedium Coupé is een demonstratie van Genesis' toekomstvisie. Of in de woorden van Luc Donckerwolke, Chief Creative Director van de Hyundaigroep, is het de bedoeling om "elk designelement de kans te geven om te ademen. Ze mogen niet met elkaar concurreren."
Je ziet het terug aan zowel de buitenkant als de binnenkant. De cabine beantwoordt aan de eenvoudige, racy en gespierde lijnen van het koetswerk met minimalistische vormen: gereduceerde volumes, evenwicht, ontdaan van franjes. De ontwerpers hebben gekozen voor het essentiële.
Op het prioriteitenlijstje stond rijplezier waarschijnlijk helemaal bovenaan met de bestuurder in het brandpunt van de aandacht. De bekleding is overwegend crèmekleurig en licht met enkele contrasterende zwarte of metalen elementen (gordels, deurgrepen, inleg in de zijkanten van de zetels). Maar de bestuurderszetel, de middenconsole en het dashboard met kap, alsook de vloermat, zijn allemaal zwart.
Bovendien zitten het dashboard en de instrumenten gegroepeerd in een schelp rond de bestuurder, nog zo'n verwijzing dat het voornaamste doel van deze coupé het najagen van reisplezier is - rijsensaties voor de persoon achter het stuur, volledige zen voor de andere drie zitplaatsen.
Produceren of niet?
Genesis beweert dat de X Speedium Coupé in de eerste plaats een demonstratie is van de toekomstige stijlrichting van het merk. Het is waar dat deze studie de huidige ontwerpvoorschriften verder duwt en "puurder" maakt. Maar afgezien van enkele conceptvondsten zoals de luidsprekers, de spiegel- en raambediening of het "achterdek", vervangen door riemen in een kruispatroon, lijkt de ombouw tot een productiemodel geen utopie - afgezien van de afmetingen van de velgen misschien. Maar we rekenen er niet op.
Luc Donckerwolcke: "De Speedium X-Coupe is ontstaan als een interne ontwerpoefening die we daarna openbaar wilden maken. Het was niet meer dan een staal op grote schaal, gebouwd op onze Athletic Elegance-designidentiteit", om er vervolgens aan toe te voegen "gezien de positieve ontvangst kozen we ervoor om het concept te voltooien en het te presenteren aan de veeleisende deelnemers van de Pebble Beach-wedstrijd".
Technische specificaties maakt Genesis uiteraard niet bekend, aangezien het hier om een vingeroefening van het designdepartement gaat. Maar waarom zou Genesis, na de eerste fase van het exterieurdesign en de tweede fase van de interieurstyling, niet het principe "geen twee zonder drie" volgen en toch overgaan tot een productiemodel?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!