Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Grassi 044s is eerbetoon aan Groep B-rallylegende Lancia Delta S4

Geschreven door Kevin Kersemans op 20-06-2023

De Italiaanse start-up Grassi heeft op de Milano Monza Motor Show zijn 044s voorgesteld, een eerbetoon aan de Lancia Delta S4. De Grassi 044s wordt aangedreven door een drukgevoede drieliter die een frisse 640 pk uitbraakt.

Binnenkort maakt Lancia opnieuw zijn opwachting in ons land, maar ondertussen lijkt er een rage te zijn ontstaan om de modellen uit het roemruchte verleden van de Italiaanse constructeur nieuw leven in te blazen. Denk maar aan de Stratos van MAT (Manifattura Automobili Torino), de Delta Futurista van Automobili Amos, de Kimera EVO37 of de (elektrische) Delta Evo-E van GCK.

En nu kunnen we de 044s van Grassi aan dat lijstje toevoegen. Die werd onthuld op de Milano Monza Motor Show en is een eerbetoon aan de Lancia Delta S4, een geducht en berucht Groep B-rallykanon uit de jaren 80. Geducht omdat hij enkele overwinningen op zijn naam wist te schrijven, maar ook berucht omdat een dodelijk ongeval met een Delta S4 tijdens de rally van Corsica in 1986 de rechtstreekse aanleiding was tot het bannen van de Groep B.

2,9 seconden

Voor de bouw van een 044s moet geen originele Delta S4 sneuvelen – het gaat dus niet om een restomod. Welke basis Grassi dan precies gebruikt, is niet helemaal duidelijk, maar we weten wel dat de auto wordt aangedreven door een drie liter grote en drukgevoede viercilinder die 650 pk sterk is. Daarmee zou de 044s mede dankzij zijn vierwielaandrijving (met drie differentiëlen) en een rijklaar gewicht van naar verluidt slechts 1.200 kg in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u moeten kunnen spurten. Een cijfer dat aardig in de buurt komt van het origineel. De topsnelheid zou 300 km/u bedragen.

Net als bij de Delta S4 ligt de motor trouwens achterin, achter de bestuurder en zijn passagier. Om erbij te kunnen, scharniert ook hier de hele achterpartij naar boven. Het koetswerk van de 044s is trouwens ontworpen door een voormalig Alfa Romeo-designer (Giuseppe Armano). Met een lengte van 4,18 m is de 044s iets groter dan een Delta S4. Grassi is van plan er 44 exemplaren van te gaan bouwen (vandaar de naam), maar het exemplaar dat op de Milano Monza Motor Show werd tentoongesteld, was nog maar een niet-werkend prototype. Afwachten dus of het project daadwerkelijk gerealiseerd zal worden...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten