Neem een Audi R8, geef hem een onwaarschijnlijk koetswerk en boost zijn 5.2-V10 met twee elektrische compressors en je krijgt de Hispano Suiza HS1. De in 2019 geïntroduceerde Zwitserse supercar schakelt nu echter nog een versnelling hoger door zijn compressors te vervangen door turbo’s en zijn cilinderinhoud te vergroten van 5,2 naar 5,5 liter. Genoeg voor 1.200 pk en nog wat meer buitensporigheid, alsof hij daar nog niet genoeg van had.
Moby Dick
Esthetisch onderscheidt de HS1 GTS zich door de verticale lamellen in zijn zijdelingse luchtinlaten, geïntegreerd in een gapend radiatorrooster dat is onderverdeeld in twee delen en vier secties. Die lamellen zien we ook achteraan terug om de motorruimte te koelen. Het in Zwitserland gevestigde Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG biedt een nog pittigere en exclusievere variant van de HS1 aan, die al zwaar beladen is maar vooral nooit het productiestadium heeft gehaald.
De HS1 GTS is gebouwd op basis van de Audi R8, waarvan hij de centraal achterin gemonteerde V10 overneemt. Voor de GTS-versie werd de cilinderinhoud echter vergroot van 5,2 naar 5,5 liter en werden de elektrische compressors ingeruild voor meer traditionele turbo's. Dat alles maakt het mogelijk om 1.200 pk en 1.100 Nm te halen. 115 pk extra dus... in theorie. Het gaat immers nog altijd om virtuele gegevens. We zullen zien, maar deze Hispano Suiza HS1 GTS lijkt nu al de witte – sorry, groene – walvis onder de exotische supercars...
400 km/u?
Die cavalerie zou dit monster in staat moeten stellen om in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten... een waarde die optimistisch lijkt, wetende dat de 1.200 pk alleen door de achterwielen op de grond worden gezet. De constructeur beweert dat de HS1 GTS in theorie 400 km/u zou moeten kunnen halen, maar zal de topsnelheid beperken tot 360 km/u.
Het in 1904 opgerichte merk Hispano Suiza was net als veel andere constructeurs van het begin van de vorige eeuw verdwenen. Ondanks recente pogingen om het bedrijf nieuw leven in te blazen, is het de ene mislukking na de andere geworden, en Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG doet wanhopige pogingen om het merk nieuw leven in te blazen zonder tot dusver één auto te produceren. Gezien het aantal concurrenten – die bovendien elektrisch zijn en dus moderner en sexier in de ogen van superrijke verzamelaars – koesteren we weinig hoop om ooit een Maguari HS1, GTS of niet, op de weg te zien...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!