Een beetje naar het voorbeeld van de BMW Neue Klasse wil Honda een verse start voor zijn tot dusver haperende EV-avontuur. En daarvoor moet de zogeheten 0 Series voor gaan zorgen. Op de Consumer Electronics Show in Las Vegas presenteerde de Japanse constructeur twee nagenoeg productierijpe modellen van deze elektrische modelreeks: de 0 Saloon en de 0 SUV. In de loop van 2026 gaan ze in productie in de Verenigde Staten, daarna volgen thuismarkt Japan én Europa.
Wellicht krijgen die productiemodellen van de 0 Series een andere type-aanduiding. En hopelijk wordt die badge beter leesbaar dan de Eny1-benaming die ze momenteel gebruiken voor hun elektrische SUV. Naar het voorbeeld van de terugkerende Prelude zouden de Japanners de Saloon wel eens Legend kunnen dopen.
Honda 0 Saloon: berline met Lamborghini-looks
"Om een rol van betekenis te spelen in de wereld van de elektrische auto, moet je durven opvallen", verklaart designhoofdToshinobu Minami het gewaagde design van de 0 Series. De 5 meter lange Honda 0 Saloon wordt het vlaggenschip en dan is "excentriciteit een kwaliteit".
Het wigvormige lijnenspel knipoogt al dan niet toevallig naar Lamborghini, waarbij de neuspartij van een Gallardo gekoppeld wordt aan het profiel van de Murcielago en de achterzijde van de Espada. De Japanners mikken hoog, want de Honda 0 Saloon moet een concurrent voor de Lucid Air, de Mercedes EQS, de Lotus Emeya en de Porsche Taycan worden.
Honda 0 SUV: focus op technologie, niet op rijbereik
Wil de Saloon vooral een statement maken, dan moet de Honda 0 SUV ook voor verkoopvolume zorgen. Toch komt ook deze cross-over met een opmerkelijk design, met een achterzijde die wat naar de Aerodeck-modellen op basis van wijlen de Accord doet denken. Het klassieker vormgegeven interieur volgt het basisontwerp van de Saloon, inclusief het yoke-stuurwiel en de overdaad aan displays. De cameraspiegels herbruiken het concept van de Honda E.
Net zoals we dat zagen bij de Afeela 1 van SHM (Sony Honda Mobility) zetten de 0 Series in op technologie, met het gloednieuwe Asimo OS-besturingssysteem en autonoom rijden op niveau 3. De technische gegevens zijn nog niet bekend, al zouden zowel de Saloon als de SUV op een gemeenschappelijk E-platform bouwen dat leunt op een 400V-architectuur, dat een batterij van 70 kWh gebruikt en dat een rijbereik van een 400 kilometer vooropstelt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!