Binnenkort verwelkomt de N-familie van Hyundai een derde telg. Na de i30 N en de i20 N volgt de Kona N, een concurrent voor de Ford Puma ST. In afwachting van het eigenlijke productiemodel toont Hyundai enkele beelden van onder nog camouflagetape schuilende prototypes. Veel vertellen die foto's niet, enkel dat het om een verlaagde Kona gaat die met zacht rubber omgorde sportvelgen combineert met twee aan weerskanten van de achterbumper geplaatste uitlaatpijpen. Hyundai belooft een "emotionele geluidservaring".
2.0T met N DCT
Over de specificaties wil de Koreaanse constructeur niet al te veel kwijt, enkel dat de Kona N aangedreven zal worden door de 2 liter-turbobenzine uit de onlangs vernieuwde i30 N. In de Performance-versie van de compacte hot hatch is de drukgevoede vierpitter goed voor een piekvermogen van 280 pk en een maximumkoppel van 392 Nm, wat volstaat om in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Het blijft afwachten hoeveel paarden en Newtonmeters de Hyundai Kona N zal verzamelen.
We weten wel dat de Hyundai Kona N het bij voorwielaandrijving houdt, dat je de mogelijkheid hebt om de standaard gemonteerde zesversnellingsbak te vervangen door de gerobotiseerde N-DCT-transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten. Om de acceleraties vanuit stilstand de optimaliseren, zal de snelle SUV ook over een elektronisch gestuurd Launch-controlesysteem beschikken. In tegenstelling tot de Veloster N zal de Hyunda Kona N ook in België verkocht worden, maar op een concrete lanceringsdatum of een prijskaartje blijft het nog even wachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!