De Hyundai RN24 is een experimenteel prototype dat het lijf van een WRC-rallywagen combineert met het hart van de Ioniq 5 N. Dan hebben we het over een set-up die twee elektromotoren met een systeemvermogen van 650 pk combineert met een accupakket van 84 kWh. Maar dat elektrische aandrijfgeheel wordt verpakt in een buizenchassis dat 250 kilogram minder weegt en de wielbasis met 34 centimeter inkort - waardoor de RN24 zowat even groot is dan de Hyundai i20 Rally 1 waarmee onze Thierry Neuville weldra Wereldkampioen Rally zou moeten worden.
Die link naar de WRC-auto van Hyundai in niet toevallig, want het chassis van de RN24 gebruikt vergelijkbare dempers, subframes en de ophangingscomponenten. Dit als rollend laboratorium omschreven prototype komt bovendien met het zogenoemde WRC Powertrain Drive Control Logic-systeem, met functies die vergelijkbaar zijn met die van de i20 Rally 1. Er is ook sprake van een Rally Mode die de aandrijfkrachten van de twee elektromotoren stuurt naar het voorbeeld van de mechanische 4x4-aandrijving van de WRC-wagen.
De opengewerkte, deels naakte koetswerkstructuur van de RN24 hult zich in de kleuren van Hyundai Motorsport. Dat exoskelet wordt verder opgefleurd door de pixellichten die we ook op de elektrische productiewagens van de Zuid-Koreaanse constructeur vinden. De flink uit de kluiten gewassen achtervleugel is die van de i30 TCR (Touring Car Racing). Hoe dan ook een leuke denkoefening, want de rallysport verdient nieuwe (elektro)impulsen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!