Hyundai heeft zich geëngageerd voor het Pure ETCR, een kampioenschap voor elektrische toerwagens dat in 2021 uit de startblokken zou moeten schieten. De competitie-Veloster die de Zuid-Koreaanse constructeur momenteel ontwikkelt, zou ook de basis kunnen vormen voor elektrische N-sportversies voor de openbare weg. De Veloster RM20e vormt in elk geval een beloftevolle basis voor dergelijke toekomstprojecten.
Het is niet de eerste keer dat Hyundai een RM-prototype presenteert. RM staat voor "Racing Midship" en verwijst naar de lay-out van het aandrijfgeheel: de moto ligt dus midscheeps. Maar in tegenstelling tot zijn voorgangers doet de RM20e het niet met een verbrandingsmotor, maar met een centraal gemonteerde elektromotor. Al kan dat de pret niet drukken...
Rimac
Voor de ontwikkeling van de Veloster RM20e werkt Hyundai samen met de elektrospecialisten van Rimac. Dat is de Kroatische constructeur die genoemd wordt als de overnemer van Bugatti. Het elektrische aandrijfgeheel ontwikkelt een piekvermogen van 810 pk voor een maximumkoppel van 960 Nm, wat volstaat om de achterwielaangedreven RM20e in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen. Het sprinje van 0 naar 200 km/u vraagt 9,9 tellen en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
De Veloster RM20e vertrouwt op een batterijpakket met een energiecapaciteit van 60 kW. Dankzij vloeistofgekoelde batterijmodules kan je deze Hyundai snelladen aan 800 volt. Het prestatiepotentieel bewijst dat N-modellen een toekomst blijven hebben, ook wanneer ze hun klassieke krachtbron ruilen voor een elektrisch aandrijfgeheel. Op concrete toepassingen blijft het nog even wachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!