Nog niet zo heel erg lang geleden kreeg de huidige Mercedes CLA een facelift, maar in Stuttgart blikken ze al vooruit op de volgende generatie van hun vierdeurscoupé. Dat doen ze met de Concept CLA die op de IAA van München (van 5 tot 10 september) wordt voorgesteld. Of de volgende generatie van het model ook nog gewoon te krijgen zal zijn met verbrandingsmotoren, is niet helemaal duidelijk, maar de conceptcar die op het Duitse salon wordt getoond, is in ieder geval volledig elektrisch.
Mercedes verwijst naar de Concept CLA als "elektrische hypermiler", dankzij een buitengewone efficiëntie die de conceptcar overneemt van de Vision EQXX. Zo spiegelen de Duitsers een rijbereik voor van "meer dan 750 kilometer" en een normverbruik van rond de 12 kWh/100 km. Dankzij de 800-volttechnologie zou de auto bovendien voor 400 km aan stroom kunnen 'tanken' in slechts 15 minuten (met gelijkstroom tot 250 kW).
Nieuwe instapfamilie
Mercedes laat weten dat de Concept CLA de voorbode is van een volledig nieuwe instapfamilie van elektrische voertuigen van het merk. Die familie zal bestaan uit vier nieuwe modellen: een vierdeurscoupé en een shooting brake, maar ook twee SUV's, die dan vermoedelijk de huidige EQA en EQB zullen vervangen. Als basis dient de nieuwe MMA-architectuur van Mercedes, terwijl de elektrische aandrijving rechtstreeks afgeleid is van die van de Vision EQXX. Voor de batterij van de Concept CLA maakt Mercedes gewag van een uitzonderlijke energiedichtheid en een innovatieve samenstelling (silicium-oxide, naast lithium-ijzerfosfaat voor de 'instapversies').
In tegenstellig tot de huidige CLA's wordt de Concept CLA aangedreven op de achterwielen, maar de productiemodellen die eruit volgen, zullen ook verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving. Het nieuwe aandrijfgeheel van de conceptcar, dat MB.EDU werd gedoopt, is trouwens moduleerbaar en zal ook gebruikt kunnen worden in andere voertuigsegmenten. In de Concept CLA omvat het een synchroonmotor van 175 kW die gekoppeld is aan een versnellingsbak met twee verhoudingen. Samen met de elektronische sturingen en de omvormer zou het aandrijfgeheel "minder dan 110 kg" wegen (zonder de batterijen uiteraard). Mercedes spreekt van een energetische efficiëntie van maar liefst 93%.
Onderscheidend design
Hoewel de Concept CLA nog herkenbaar is als een Mercedes, pakt hij toch uit met een vernieuwend design voor het merk. Opvallend zijn de (half)ronde lichten, zowel vooraan als achteraan, met daarin het sterlogo uit Stuttgart, dat ook ontelbare keren terug te vinden is op het transparante dak en op het (uiteraard gesloten) 'radiatorrooster' in de voorbumper dat door zijn omtrek iets heeft van een grote muil. Zowel voor- als achteraan loopt een ledstrook over de hele breedte van de auto, die doorgetrokken lijkt te zijn in de flanken.
Die flanken worden gekenmerkt door korte overhangen en een lange wielbasis, evenals opvallende wielen met een diameter van 21 duim, die eveneens vol sterren staan. Het interieur belooft bijzonder licht te zijn dankzij het transparante dak en pakt uit met een MBUX Superscreen over heel de breedte van het dashboard dat gebruikmaakt van Mercedes nieuwe operating system (MB.OS). De 'zwevende' stoelen zien er elegant uit, maar zullen we wellicht niet zien terugkomen in de serieproductie.
Voor het interieur van de Concept CLA een beroep gedaan op verschillende duurzame materialen, zoals papier of bamboe, wat dan weer past in Mercedes' streven om zijn ecologische voetafdruk bij de productie terug te schroeven. Wanneer we het eerste seriemodel mogen verwachten van deze nieuwe familie, is niet bekend, maar we mikken op 2025.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!