Ikea wil een bouwpakket voor een auto op de markt brengen: de Höga. Deze kleine elektrische stadswagen van 2,3 m lang en 1,8 m hoog, zou 5.300 euro kosten en is nog radicaler dan de Citroën Ami dankzij zijn vierwielbesturing. Hij is ontworpen voor korte trips alleen of met z'n tweeën. Hij is zelfs geschikt voor een rolstoel of, zonder passagier, een fiets. Je zetel mee naar huis nemen met eeb echte auto van Ikea zit er echter niet in, je moet het pakket van de Höga in de eerste plaats nog naar je garage of werkplaats vervoeren. Want voordat je ermee kunt rijden, moet je 114 van de 374 onderdelen in elkaar zetten. De motor en accu worden reeds gemonteerd geleverd.
Niet gehomologeerd
Met de instructies van Ikea en de onvermijdelijke extra schroef moet je precies zijn. Anders is de 'auto' misschien niet veilig en efficiënt. Homologatie op de weg is het grootste probleem met dit concept, dat is ontworpen door de Amerikaanse ontwerper Ryan Schlotthauer met de technische steun van Renault Sport. Indien dit concept op de markt zou worden gebracht, zou het waarschijnlijk een technische keuring moeten doorstaan alvorens gehomologeerd te kunnen worden, of in kit-vorm aan een gecertificeerde werkplaats moeten worden geleverd om aan professionele handen te worden toevertrouwd voor dit grote bouwpakket.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!