Het is bijna 40 jaar geleden dat Jeep nog een V8 onder de motorkap had zitten van zijn Wrangler. De Jeep CJ uit 1981 had nog een 5 liter-V8 met amper 125 pk en 300 Nm. Sindsdien is de 4x4 enkel nog te krijgen met vier- en zescilinders, al heeft het Amerikaanse merk meer dan eens geplaagd met gekke concepts van 700 pk. Maar nu lijkt het menens. De Wrangler Rubicon 392 is een Concept in naam, maar zou bij wijze van spreken morgen al in productie kunnen gaan. Er ontbreekt nog één ding: genoeg interesse van de klanten.
6,4 liter
Aan de prestaties van de Wrangler Rubicon 392 Concept zal het alleszins niet liggen. Die ‘392’ slaat op de cilinderinhoud in kubieke duim, wat overeenkomt met 6,4 liter aan slagvolume. Daarmee levert de dikke V8 456 pk en 610 Nm. Terreinwagens zijn niet meteen sprintkampioenen, maar toch weet deze krachtige Jeep in minder dan 5 seconden naar de 60 mph (96 km/u) te snellen. De motorsteunen en het frame moesten aangepast worden aan het formaat van de V8 en zijn versterkte 8-trapsautomaat.
All-Terrain
Natuurlijk is het doel van Jeep niet geweest om een sportwagen te maken van de Wrangler, al dat vermogen dient voor nog betere prestaties op het terrein en vooral een hogere funfactor. De assen zijn Dana 44’s en kunnen zowel voor- als achteraan elektronisch vergrendeld worden. De ophanging komt van Mopar en geeft 5 cm extra bodemvrijheid (nu 33,6 cm), terwijl de 37 inch off-roadbanden voor extra tractie zorgen. Tenslotte heeft de uitlaat nu kleppen om de V8 beter te horen brullen. De leukste Wrangler van allemaal? We denken van wel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!