Sinds 2014 buigt een groepje van zo'n 25 studenten van de Skoda Vocational School uit Mladá Boleslav, de thuisbasis van de Tsjechische constructeur, zich over een bestaand model. Wat leidde tot creaties zoals de Citijet, de Funstar, de Atero Coupé, de Element, de Sunroq, de Mountiaq en de Scala Spider. De achtste zogenaamde Student Car baseert zich op de Skoda Kamiq en werd ontwikkeld in samenwerking met Skoda Motorsport. Het resultaat: de Skoda Afriq Concept, een vierwielaangedreven rallyversie die lonkt naar het woestijnzand van de legendarische Dakar-monsterrally.
De veranderingen aan de Skoda Kamiq gaan verder dan de Motorsport-stickers op het koetswerk. De uitgeklopte wielkasten bieden plaats aan 15-duimsvelgen, omgord met off-roadrubber. Op de motorkap van de Skoda Afriq Concept staat een setje verstralers, op het dak een koelsleuf en op de kofferklep een flinke vleugel. Die spoiler werd gerecupereerd van de Skoda Fabia Rally 2 Evo, de rallywagen die ook als donor voor het uitgeklede interieur fungeerde: ook het stuur, de kuipjes, het dashboard en het communicatiesysteem komen uit de rally-Fabia. Ondanks de plaatsing van een stevige rolkooi weegt de Afriq zo'n 100 kilogram lichter dan de Kamiq waarop hij zich baseert.
Drinkwater
Onder de motorkap van de Skoda Afriq Concept schuilt een 2 liter-turbobenzine, goed voor een vermogen van 190 pk voor een maximaal koppel van 320 Nm. Die power wordt op alle vier de wielen gezet via het 4x4-systeem van de Skoda Octavia. Schakelen doe je via de gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. De terreintalenten worden verder aangescherpt door de eerder vermelde off-roadbanden en door de zowel verhoogde als versterkte ophanging. Om de koetswerkstevigheid te verbeteren, werden de twee achterdeuren vastgelast. En let ook op het centraal gemonteerde uitlaatpijpje!
Erg leuk allemaal, maar niet meteen wereldschokkend. Daarom bedachten de studenten achter deze Skoda Afriq een ingenieus systeeem dat water aan de lucht onttrekt en omzet in drinkwater. Deze achter de voorstoelen gemonteerde Watergen-module zou tot 20 liter drinkwater per dag kunnen produceren, afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid. Hoe dan ook: best handig in de woestijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!