Lada opereert nu onafhankelijk van Renault, dat werd gedwongen zijn aandelen te verkopen na de Russische inval in Oekraïne. Maar het merk heeft de handdoek niet in de ring gegooid. Ondanks de moeilijke omstandigheden door de internationale sancties heeft de Russische fabrikant een prototype van een elektrische auto voorgesteld, de e-Largus.
Deze is duidelijk herkenbaar als de vroegere Logan MCV. Niet echt verwonderlijk omdat Lada - vóór de terugtrekking van Renault - oude en nieuwe Dacia-modellen rebadgete en aanpaste. Deze e-Largus bouwt verder op de stijl, het chassis en het interieur van de Largus, al een tijdje op de Russische markt als de Lada-versie van de Logan MCV.
Over de specificaties van het voertuig geeft Lada nog geen details vrij. Hoewel niet officieel, zou de actieradius 400 kilometer kunnen bedragen! De e-Largus is verkrijgbaar als bedrijfsvoertuig of als personenwagen met 5 of 7 zitplaatsen.
Weinig middelen
Dit voertuig toont aan dat Lada moet roeien met de riemen die het heeft. De Logan MCV is een voertuig uit 2004 met een twintig jaar oud chassis. De e-Largus is dus gebaseerd op een andere generatie. Dit is niet de eerste elektrische auto van Lada, dat ook al een elektrische Ellada heeft ontworpen... in 2011.
Ondanks de huidige productieproblemen blijft de Russische fabrikant de Granta-sedan produceren, maar dan wel in een uitgeklede versie, zonder ABS of airbags vanwege een onderdelentekort. Gezien de bijzondere omstandigheden door de sancties van de landen die Oekraïne steunen en het einde van de samenwerking met Dacia, is het moeilijk in te schatten of er al dan niet een productiemodel van het e-Largus-prototype in Rusland, of de partnerlanden van Moskou, kan komen (of niet).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!