Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Lada XCode: toekomstige partner van de Niva?

Geschreven door David Leclercq op 25-08-2016

Lada is alomaanwezig op het salon van Moskou. Het Russische merk heeft meer bepaald de conceptcar XCode voorgesteld, een cross-over met vierwielaandrijving, waarvan bepaalde functies vanop afstand bediend kunnen worden.

Lada stelt op het salon van Moskou zijn nieuwe conceptcar, de XCode, voor. Dat prototype van een compacte SUV, zou – waarom ook niet – de Niva (voortaan Lada 4x4 genaamd) kunnen gaan vergezellen, of zelfs vervangen. De SUV is minder terreingericht, maar ook de Russische markt kijkt uit naar cross-overmodellen. Zo werd de nakende komst van deze conceptcar al zowat overal geteaset. Zeker is dat het prototype niet aan charme mist, ook al herinneren de achterlichten aan die van de Nissan Juke. Tot slot is dat vrij logisch, aangezien Lada voortaan grotendeels onder Renault valt.

Turbo en 4x4

De conceptcar Lada XCode geeft in ieder geval de ambities van het Russische merk weer. De kleine cross-over is ver verwijderd van het beeld dat men zich over het algemeen vormt van een Lada. Het moderne voertuig wordt duidelijk voorgesteld als voorbode van een nieuw model in het gamma. We komen echter enkel te weten dat de conceptcar over een drukgevoede motor en vierwielaandrijving beschikt. Escapades op ruw terrein zijn mogelijk, gezien de aanzienlijke bodemvrijheid van het prototype.

Lada Connect

De XCode laat ons eveneens kennismaken met de technologie Lada Connect. Daarmee kunnen bepaalde functies van de auto, via versleutelde communicatie, bediend worden met een smartphone. De constructeur heeft het over de volgende mogelijkheden:

  • De auto ont- en vergrendelen.
  • De motor starten en stoppen.
  • De koffer openen.
  • De status van de deuren en de achterklep nagaan (open/gesloten).
  • Een licht- en geluidsignaal activeren om de auto terug te vinden in een parking.
  • De plaats van het voertuig zien op een kaart.
  • Een alarm ontvangen in geval van een botsing, impact of geknoei aan de auto.
  • Geïnformeerd worden over het takelen van het voertuig.
  • Overdracht van de plaatsgegevens van het voertuig aan politiediensten na een ongewenste start van het voertuig.
  • De klimaatregeling automatisch activeren.
  • De motor starten en stoppen aan de hand van een tijdschakelaar of bij wijzigingen in de omgevingstemperatuur.
  • Informatie bekomen over de staat van het voertuig, een diagnose stellen.
  • Afspraak maken voor een onderhoudsbeurt of herstelling.

Realtime analyse

Lada Connect analyseert eveneens permanent het rijgedrag van de bestuurder. Deze realtime monitoring zorgt voor statistieken over alle gebeurtenissen tijdens het rijden. De bedoeling is in eerste instantie om de bestuurder te helpen zijn rijstijl te verbeteren, meer bepaald om zijn verbruik te doen dalen. Maar het systeem heeft ook als doel de verzekeraar te informeren. Die zal kunnen beslissen om de premie te verlagen voor 'goede bestuurders' afhankelijk van de ontvangen gegevens. Tot slot kan Lada Connect een rol spelen bij carpooling en autodelen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten