De conceptcar Lamborghini Asterion LPI 910-4 op het autosalon van Parijs (4-19 oktober) is de eerste hybride Lamborghini. De supersportieve coupé combineert een 5.2-V10 (610 pk) met drie elektromotoren om uit te komen op 910 pk. De eerste elektromotor met geïntegreerde alternator-starter zit tussen de V10 en de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, terwijl de twee andere in de vooras zitten. Daarmee is de Asterion een vierwielaandrijver. Omdat zijn accu aan de stekker kan worden herladen, kan de Italiaan 50 kilometer lang zuiver elektrisch rijden, door enkel de motoren in de voorwielen te gebruiken.
Zijn monocoque-chassis en zijn 20 en 21 duim grote koolstofvezel velgen moeten compenseren voor het meergewicht van de batterijen: 250 kilo. Op die manier kan de Asterion prestaties leveren die even aansprekend zijn als zijn koetswerk: hij trekt op van 0 naar 100 km/h in 3,0 seconden en haalt een topsnelheid van 320 km/h. Volledig elektrisch rijden kan echter maar tot 125 km/h. Door de hybride technologie optimaal te gebruiken, komt Lamborghini uit op een normverbruik van 4,12 l/100 km, wat hem een CO2-uitstoot oplevert van 98 g/km. De Italiaanse constructeur geeft aan dat de conceptcar duidelijk verwijst naar de toekomst van Lamborghini. We kunnen goed geloven dat men in Sant'Agata Bolognese jaloers kijkt naar de Porsche 918 Spyder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!