Normaal gezien houdt de Squadra Corse zich bezig met de autosportactiviteiten van Lamborghini. Met de Aventador SC18 en de Urus ST-X Concept wagen ze zich onbekend terrein, want de eerste is een supersportwagen voor de openbare weg en de tweede een SUV voor de competitie. Het is de bedoeling dat de race-afdeling meer van die speciale modellen gaat bouwen, waarbij hun expertise uit de racerij van pas komt.
Aventador SC18
De SC18 is een one-off op basis van de Aventador SVJ, getekend door het Centro Stile en gebouwd op vraag van een gefortuneerde Lamborghini-fanaat. Het zowat volledig uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk draagt allerlei designelementen van speciale modellen zoals de Sesto Elemento, de Centenario en de Veneno. Voor de aerodynamische modificaties baseerde de Squadra Corse zich op de Huracan GT3-racer.
De Lamborghini Aventador SC18 houdt de midscheeps geplaatste V12, een atmosferische 6,5 liter-krachtbron die een piekvermogen van 770 pk paart aan een maximumkoppel van 720 Nm. Schakelen doe je via een herwerkte robotbak met zeven verhoudingen en Pirelli ontwikkelde een speciaal setje PZero Corsa-banden voor de vierwielaangedreven supersportwagen.
Urus ST-X
De ST-X Concept gaat een competitievariant van de potige SUV vooraf, bedoeld om te racen in een gloednieuwe autosporttak die in 2020 boven het doopvond gehouden zou worden. Een soort rallycross voor cross-overs, op circuits die klassiek asfalt combineren met onverharde stukken. Over de verschillen tussen de Urus en deze ST-X blijft Lamborghini vaag.
De in een opvallende wrap gestoken ST-X zou 25 procent lichter zijn, over een verbeterde koeling beschikken en een stijver koetswerk krijgen. Aan het aandrijfgeheel wordt niet geraakt, de SUV behoudt de 650 pk en 850 Nm sterke V8-biturbo. Maar dankzij een speciale uitlaatlijn met speciale einddempers zou hij wel beter moeten klinken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!