Voor de naam van deze concept-car haalde Lamborghini opnieuw inspiratie in de wereld van het stiervechten. Een "estoque" is namelijk de degen die gebruikt wordt door een matador. Het prototype zelf is een vierdeurs van 5,15 meter lang, 1,99 meter breed en slechts 1,35 meter hoog. Ondanks die beperkte hoogte zouden inzittenden toch over veel interieurruimte beschikken, mede dankzij de indrukwekkende wielbasis van 3,01 meter. Bovendien zou het instappen geen probleem vormen dankzij de vier grote en wijd openende deuren en zou het prototype over een ruime koffer beschikken, «met voldoende plaats voor verschillende golftassen of andere bagage».
Het gespierde design omschrijft het merk als typisch Lamborghini en op en top Italiaans. Van de Reventon en de Gallardo LP 560 neemt de Estoque de Y-vormige dagrijlichten over, terwijl de motorkap erg laag is voor een auto met de motor voorin (weliswaar centraal, achter de vooras). Lamborghini benadrukt trouwens dat de Estoque zou voldoen aan alle geldende veiligheidsnormen, ook die ter bescherming van voetgangers.
Qua aandrijving werd voor dit prototype gebruikgemaakt van de tiencilinder uit de Gallardo LP 560, maar Lamborghini vermeldt ook alternatieven: de daarvan afgeleide drukgevoede V8, een V8 in combinatie met een hybride module of... een TDI. En zoals bij alle moderne Lambo's wordt het motorkoppel natuurlijk doorgestuurd naar de vier wielen (tweeëntwintigduimers vooraan, drieëntwintigduimers achteraan).
Of de Estoque daadwerkelijk in productie zal worden genomen en dan de toekomstige Porsche Panamera en Aston Martin Rapide zal kunnen bekampen, is nog niet zeker. Lamborghini laat immers weten dat het wel gaat om een technisch haalbaar concept, maar dat een vierdeurscoupé maar een van de mogelijke pistes is die worden onderzocht om naast de Gallardo en de Murcielago een derde model aan het gamma toe te voegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!