Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Het wachten waard of een teleurstelling: is dit nu het nieuwe Lancia?

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-04-2023

Stellantis verscheurde het pensioenplan en wil Lancia weer op de kaart zetten als premium automerk. Deze elektrische Pu+Ra HPE Concept toont hoe de toekomst van de Italiaanse constructeur eruit moet gaan zien.

Het verhaal is inmiddels bekend: Lancia was dood en bijna begraven, maar kreeg een levenslijn toegeworpen bij de vorming van de Stellantis-groep. Momenteel is de Italiaanse constructeur nog enkel actief op de thuismarkt, waar het de overbejaarde Lancia Ypsilon met opvallend veel succes aan de man en vrouw blijft brengen. Maar binnenkort wordt zowel het gamma als het actieterrein uitgebreid.

Die grote, Europese comeback staat gepland voor 2024. Met een volledig nieuwe Lancia Ypsilon, die aangeboden zal worden met zowel een hybride als met een 100% elektrische aandrijving. In 2025 volgt een sportieve HFE-versie van de Ypsilon, in 2026 de elektrische Lancia Gamma en in 2028 de langverwachte Lancia Delta.

2023 Lancia Pu+Ra HPE Concept

Lancia Stratos

Om het wachten wat draaglijker te maken, komt Lancia met deze Pu+Ra HPE Concept op de proppen. Deze designstudie toont de weg die de Italiaanse constructeur de komende jaren wil bewandelen. De Pu+Ra gedoopte designtaal is de samentrekking van de woorden “Pure” en “Radical”, waarbij het verleden als model staat voor het heden - weliswaar zonder de retrotoer op te gaan. 

Lancia heeft een goedgevulde catalogus iconische modellen, maar uiteindelijk zullen de ontwerpers zich vooral laten inspireren door deze drie modellen: de Beta HPE, de Gamma Coupé en de Fulvia Coupé. Al zouden de designers ook naar legendarische modellen zoals de Aurelia B20 , de Flaminia, de Stratos en de Delta Integrale kijken bij het vormgegeven van de toekomst. Een beetje kenner verzamelt snel een heleboel historische verwijzingen bij het bekijken van het koetswerkontwerp van de Lancia Pu+Ra HPE Concept.

Lancia Pu+Ra HPE Concept

High Performance Electric

HPE stond aanvankelijk voor "High Performance Estate", wat later bijgesteld werd naar "High Performance Executive". Anno 2023 krijgt de afkorting een nieuwe dimensie, want voortaan betekent HPE "High Performance Electric". Ook Lancia wil de Europese EV-omwenteling gebruiken om zich opnieuw op de kaart te zetten.

De Lancia Pu+Ra Concept is een elektrische auto met ambitie. De toekomstige EV-modellen willen niet alleen over een rijbereik tussen de 500 en de 800 kilometer beschikken, maar zouden ook supersnel kunnen laden (maximaal 10 minuten) en superweing stroom verbruiken (minder dan 10 kWh per 100 km). Om dat de bereiken wordt ingezet op actieve aerodynamica en op speciale Goodyear-banden met verlaagde rolweerstand.

2023 Lancia Pu+Ra HPE Concept

Cassina en SALA

Aan boord van de Lancia Pu+Ra HPE Concept bevinden we ons duidelijk in een andere wereld. Een geometrische wereld van ronde, driehoekige en rechthoekige vormen. "Typisch Italiaans design" aldus hoofdontwerper Jean-Pierre Ploué. Voor het interieur werkte Lancia dan ook samen met Cassina, gespecialiseerd in designmeubilair.

De sfeer aan boord an de Lancia Pu+Ra HPE Concept wordt omschreven als "Sound Air Light Augmentation" of kortweg SALA. De "moeiteloze intuïtiviteit" en de "meeslepende sfeer" moeten ervoor zorgen dat je je thuis voelt in een Lancia. Natuurlijk spreekt kunstmatige intelligentie (AI) een woordje mee door passend te anticiperen waargenomen stemming van de inzittenden.

Premium en duurzaam

Het dashboard van de Lancia Pu+Ra HPE Concept is eigenlijk een gigantische cirkel, met de idee om zoveel mogelijk functies te bundelen die gemakkelijk met je hand of met je stem gemanipuleerd kunnen worden. De talloze glazen oppervlakken moeten er intussen voor zorgen dat het interieur baadt in licht. En dan hebben we het geeneens over de nieuwe, uiteraard duurzame materialen die gebruikt worden voor deze designstudie.

Net zoals Alfa Romeo en DS positioneert Stellantis ook Lancia als een luxemerk, maar om te vermijden dat de drie premium merken elkaar in de weg gaan lopen, krijgen ze elk een andere identiteit. De praktijk moet uitwijzen of dat ook lukt, want de technische basis zal grotendeels gelijkaardig zijn.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten