Dankzij een update kan de ND-generatie van de MX-5 er nog even tegen, toch kijkt Mazda al richting de toekomst. Zoals met deze Iconic SP Concept, die zijn officiële debuut beleeft op de 2023 Japan Mobility Show in Tokio. Mazda omschrijft deze conceptcar als "een compacte sportwagen van een nieuw tijdperk" die " het rijplezier van de MX-5 in leven zal houden".
LEES OOK Mazda MX-5 krijgt concurrentie uit onverwachte hoek
Denk het gesloten dak van de Iconic SP Concept weg en je kijkt naar de NE-generatie van de Mazda MX-5. En zoals al een tijdje gedacht/gevreesd wordt, krijgt die een geëlektrificeerde aandrijflijn. Het wordt geen 100% elektrische sportieveling, want Mazda grijpt naar een hybride set-up die vergelijkbaar is met die van de MX-30 R-EV met range extender. Dat zou dan willen zeggen dat de volgende MX-5 een wankelmotor krijgt.
Wankelmotor en 370 pk
Het principe van die hybride oplossing is bekend: de wankelmotor fungeert als range extender en wordt dus enkel gebruikt om het accupakket op te laden. Dat heeft als voordeel dat je kleinere batterijen kan gebruiken, zodat de gewichtstoename beperkt blijft - toch cruciaal voor een Mazda MX-5. Die oplossing zorgt ook voor een veel groter rijbereik. In de 4,18 meter lange en 1.450 kg zware Iconic SP Concept zou dergelijke aandrijflijn goed zijn voor 370 pk.
LEES OOK Is de comeback van de Toyota MR2 eindelijk een feit?
Haast even interessant is het dashboard van de Iconic SP Concept, dat het gekende interieurconcept naar een volgend niveau tilt. Het digitale dashboard telt drie zones die je zou kunnen personaliseren, terwijl een centraal gemonteerd aanraakscherm de instellingen bundelt. Let ook op de knap vormgegeven middentunnel, die het zonder manuele schakelpook stelt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!