De Mercedes Vision EQXX verraste bij zijn onthulling met een rijbereik van "meer dan duizend kilometer". Een huzarenstukje dat het elektrische onderzoeksprototype dankt aan zijn 900-voltbatterij van 100 kWh, maar ook aan zijn (voor een EV) beperkte gewicht van 1.755 kg en vooral aan zijn extreem gestroomlijnd koetswerk, met een record-Cx-waarde van 0,17 en een frontaal oppervlak van slechts 2,12 vierkante meter.
Maar ook de smalle en hoge banden (185/65 R20) met extreem lage rolweerstand dragen hun steentje bij, evenals het feit dat de spoorbreedte achteraan 50 millimeter kleiner is dan vooraan, waardoor de achterwielen 'in de slipstream' van de voorwielen rollen. Een actieve achterdiffusor die tevoorschijn komt vanaf 60 km/u doet eveneens zijn duit in het zakje.
>> Lees ook - Mercedes gaat van EV First naar EV Only
Tot 140 km/u
Om aan te tonen dat het geen loze woorden betreft, heeft Mercedes de Vision EQXX een ritje laten maken van zijn fabriek in het Duitse Sindelfingen over Italië tot in Cassis, aan de Franse Côte d'Azur. Volgens Mercedes gebeurde dat in reële verkeersomstandigheden en reed de Vision EQXX waar mogelijk zo dicht mogelijk tegen de maximumsnelheid, terwijl op stukken Duitse Autobahn zelfs 140 km/u werd gereden.
De rit startte in regenachtig en koud weer (3 °C). Geen optimale omstandigheden voor een EV, maar dat werd op de snelweg gecompenseerd door de uitgekiende stroomlijn, in de bergen door het beperkte gewicht bergop en de efficiënte energierecuperatie bergaf, en op zonnigere momenten door de zonne-energie die wordt geproduceerd door de zonnepanelen die geïntegreerd zijn in het dak van de Vision EQXX.
Geen productie
Uiteindelijk legde de Vision EQXX een afstand van 1.008 kilometer af met een gemiddelde snelheid van 87,4 km/u en een verbruik van 8,7 kWh/100 km. Zonder bij te laden dus! Sterker nog, Mercedes gaat er prat op dat de laadstatus van de batterij bij aankomst nog ongeveer 15 procent bedroeg, goed voor nog 140 km resterend rijbereik.
Indrukwekkende cijfers, maar we mogen natuurlijk niet uit het oog verliezen dat de EQXX Vision een onderzoeksprototype is en als dusdanig niet rechtstreeks tot een productieauto zal leiden. Met alle (comfort)uitrusting zou een productieversie immers veel zwaarder zijn, om nog maar te zwijgen van het prijskaartje dat eraan zou hangen. Desalniettemin toont deze stunt van Mercedes wel aan dat er misschien toch meer potentieel zit in de EV dan sommigen hem zouden nageven...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!