Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mini Vision Next 100: elk om de beurt

Geschreven door David Leclercq op 16-06-2016

BMW heeft naast de Rolls-Royce Vision Next 100 Concept nog een tweede stijlstudie voorgesteld, van een Mini. De bedoeling is dezelfde: een visie op de toekomst weergeven van het merk.

De Mini Vision Next 100 wil eerste en vooral aantonen dat Mini ook een auto kan maken die niet teruggrijpt naar de neoretrolook van de huidige modellen. Het project profileert zich ook als "partner van een steeds digitalere en geconnecteerdere wereld". Maar de Mini Vision Next 100 toont ook de weg die zal ingeslagen worden in de toekomst, namelijk die van het zelfstandig rijden.

Persoonlijke mobiliteit

Anders Warming, hoofd van design bij Mini, heeft verklaard dat die jongste conceptcar een persoonlijke mobiliteit wil aanbieden op maat. In de toekomst zal men geen voertuig meer moeten bezitten om te kunnen genieten van de voordelen ervan. Mini moedigt in werkelijkheid de uitbreiding van huuractiviteiten op korte termijn aan en temeer omdat de voertuigen zelf (dus zonder dat daar personeel voor nodig is) tot aan het tankstation of de carwash zullen kunnen rijden.

Nieuwe stijl

Al heeft de conceptcar nog wel iets weg van de huidige Mini, moet er toch toegegeven worden dat die de kaart van verandering trekt. Meer bepaald omdat de motorkapzone vrij ongedefinieerd blijft en het radiatorrooster op een nieuwe manier geïnterpreteerd wordt. De globale afmetingen van de conceptcar zijn vrij klein en zijn zelfs vergelijkbaar met die van het model van 1959. Met 3,62 meter is de Next Vision 100 Concept amper 5,6 centimeter langer dan het originele model en 2,7 centimeter korter dan het huidige model. De kleinere afmetingen zijn te wijten aan een kleinere kreukelzone en een achterinliggend elektrisch aandrijfgeheel. 

Zelfrijdend

Ondanks de zelfrijdende functie van de Mini Next Vision 100 hebben de verantwoordelijken van het project ervoor willen zorgen dat er niet geraakt werd aan de Mini-rijervaring. Zij beschreven de conceptcar overigens zelf als "klein en levendig". Anders Warming, hoofd van design bij Mini, heeft verklaard dat een Mini een leuke auto moet blijven, omdat bestuurders verkiezen zelf zoveel mogelijk te rijden.

Geraffineerde look

Het interieur is geraffineerd. Om de indruk van ruimte te creëren worden de twee voorste stoelen vervangen door een bank. Volgens Mini zou die configuratie ook voor een betere toegang tot het voertuig zorgen. Daarnaast springt het grote ronde instrumentenbord in het oog, dat midden in het interieur geplaatst werd. Duidelijk een verwijzing naar de huidige modellen. De interface maakt gebruik van verhoogde realiteit en kan verschillende configuraties weergeven waarmee de belangrijkste functies bediend kunnen worden, alsook  het infotainment- en communicatiesysteem of de zelfrijdende functie. Mini wil ook gebruikmaken van kwaliteitsvollere materialen die ecologischer en duurzamer zijn, zoals messing, basalt en cellulose.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten