De ooit zo populaire monovolumes hebben hun meerdere moeten erkennen in de hippe SUV's en andere cross-overs. Toch zijn er indicaties dat er een comeback zit aan te komen.
Dat schreven we al in 2021, in een nieuwsartikel over de Hyundai Custo, een voor de Chinese markt ontwikkelde MPV die het rijcomfort en het ruimteaanbod van een monovolume combineert met een strak koetswerkontwerp, een hoogstaand interieur en een heleboel luxetoepassingen. Er waren en er zijn nog steeds geen plannen op die Hyundai Custo ook in Europa aan te bieden, toch zagen we signalen van wat we een MPV-revival durfden noemen.
Groter marktaandeel
In de Verenigde Staten winnen de MPV's weer aan marktaandeel. Al kunnen daar slechts enkele constructeurs van profiteren, want het Amerikaanse aanbod blijft momenteel beperkt tot de Chrysler Pacifica, de Honda Oddyssey, de Kia Carnival en de Toyota Sienna. Dat die modellen momenteel een nieuwe eigenaar vinden zonder dat de dealers korting moeten geven, hebben de andere constructeurs natuurlijk ook gezien. Daarom zou het ons niet verbazen als de Hyundai Custo binnenkort ook in de Verenigde Staten aangeboden wordt.
Doorgaans volgt de Europese markt de Amerikaanse tendensen, wat zou betekenen dat het sterk gekrompen segment van de monovolumes binnenkort weer momentum vindt. Er zijn geen concrete aanwijzingen in die richting, maar met hypes weet je maar nooit. In China lijkt de ommezwaai intussen ingezet. Denk maar aan de elektrische Audi Urbansphere Concept die Ingolstadt begin 2022 presenteerde, een luxueuze monovolume die ontworpen werd met Chinese grootsteden zoals Shanghai en Peking in het hoofd.
GAC Space Concept
De Audi Urbansphere heeft intussen het gezelschap gekregen van deze GAC Space Concept, een flink uit de kluiten gewassen monovolume die een groot bakkes combineert met gigantische vleugeldeuren die toegang geven tot een weldadig interieur. In de achterklep zit een uitklapbare sofa verstopt, die de jongens van de Guangzhou Automobile Group omschrijven als de Tea Time Lounge. Of hoe de luxelimousines van de toekomst wel eens de gedaante van een monovolume kunnen aannemen.
Ook over de door de GAC Space Concept gebruikte technologie valt een woordje te zeggen. De luxe-MPV maakt immers gebruik van een elektrisch aandrijfgeheel dat stroom tankt via een brandstofcel, en rijdt dus op waterstof. De Chinese constructeur slaat ons niet rond de oren met indrukwekkende specificaties, want het systeemvermogen bedraagt niet meer dan 180 pk. Op een volle waterstoftank zou deze monovolume een rijbereik van 650 kilometer hebben. Klinkt allemaal erg realistisch, maar is het dat ook?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!