Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / NanoFlowCell Quant

In Genève stelde het bedrijf NanoFlowCell een oplossing voor met een nieuw type batterij met vloeibare elektrolyten voor elektrische auto's. Het prototype Quant zou met een volle accu 600 kilometer ver geraken.

Het Liechtensteinse bedrijf NanoFlowCell pakt in Genève uit met het prototype Quant. De 5,25 meter lange vierzitter wordt aangedreven door vier elektromotoren (één in elk wiel) die samen een constant vermogen leveren van 653 pk maar die pieken tot 925 pk kunnen ophoesten. Daarmee kan je in theorie van 0 naar 100 km/h sprinten in 2,8 seconden, maar de belangrijkste innovatie schuilt vooral in de energiebevoorrading, want de voeding komt van een batterij met vloeibare elektrolyten.

Dat betekent dat de Quant naast een conventionele accu ook een elektrolytencel heeft. Die laatste bevat een chemisch materiaal dat in 1976 is ontwikkeld door de NASA. Deze technologie met de naam Redox werd door NanoFlowCell aangepast voor gebruik in auto's. Op die manier kan de Quant letterlijk stroom 'tanken' in twee reservoirs van 200 liter waar het vloeibare mengsel wordt ingepompt. Daar zou dan genoeg elektriciteit in moeten zitten om de auto 400 tot 600 kilometer ver te brengen. Daarna de reservoirs weer vullen met nieuwe vloeistof zou niet veel langer mogen duren dan een gewone tankstop. NanoFlowCell hoopt een aantal prototypes te bouwen en te verkopen tegen 2015.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten