Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Nieuwe Nissan GT-R: R36 wordt elektrische supercar

Geschreven door Klaas Janssens op 26-10-2023

De 1.360 pk sterke Hyper Force is een elektrische supercar die uiteindelijk zal ontpoppen in de R36-generatie van de Nissan GT-R.

De R35-generatie van de Nissan GT-R gaat intussen een eeuwigheid mee, maar op een opvolger blijft het nog even wachten. De tijdens de Japan Mobility Show in Tokio gepresenteerde Hyper Force Concept toont alvast wat we mogen verwachten van de nieuwe R36.

Bekend silhouet, actieve aerodynamica

De proporties en het lijnenspel van het koetswerk ogen alvast bekend: net zoals de huidige GT-R combineert de Nissan Hyper Force een geblokt ontwerp met een gestrekte neus en een met ronde achterlichten getooid achterwerk. Op zoek naar een maximum aan downforce onder het remmen en bij het nemen van bochten, kozen de ingenieurs voor actieve aero-elementen in de neus, op de voorbumper en aan de achtervleugel. Let ook op de speciale velgen uit koolstofvezel, die de koeling van de remmen optimaliseren.

Nissan GT-R R36 Hyper Force

Hardcore circuitmonster én comfortabele GT

Nissan omschrijft de Hyper Force als een elektrische supercar die hardcore rijplezier wil koppelen aan dagelijks rijcomfort. En die ambitie wordt onderschreven door de twee rijmodi die deze conceptcar aanbiedt: in de GT-stand rijdt deze GT-R desgewenst autonoom, in de Racing-setting wordt de honger naar razendsnelle rondetijden aangescherpt.

Nissan GT-R R36 Hyper Force

Data, data en nog eens data

Net zoals de huidige generatie zal ook de nieuwe Nissan GT-R zijn bestuurder overdonderen met data, data en nog eens data. Er is een head-updisplay die informatie op de voorruit projecteert, maar ook op en rond het sportstuurtje vind je allemaal schermen. En wie nog ogen overheeft, kan ook naar de displays op het dashboard turen.

Nissan GT-R R36 Hyper Force

Elektrische aandrijflijn, solid-statebatterijen

De Hyper Force grijpt naar een elektrische aandrijflijn die alle vier de wielen bedient (via de zogenoemde e-4ORCE-technologie) en die een systeemvermogen van 1000 kW/1.360 pk ontwikkelt. Deze conceptcar maakt gebruik van innovatieve solid-statebatterijen, maar dat accutype is nog niet productierijp. We zullen dus nog even op die nieuwe R36 Nissan GT-R moeten wachten...

Nissan GT-R R36 Hyper Force

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten