De ene conceptcar is al wat ambitieuzer dan de andere. Deze Peugeot Inception is van de eerste soort, want deze stijlstudie wil het startpunt zijn van de modellen die vanaf 2025 in productie zullen gaan. Het is dus geen voorbode op een grote Peugeot, maar een alomvattend model dat toont hoe die toekomstige modellen eruit zullen zien, welke technologie ze zullen gebruiken, hoe het interieur ingericht wordt en hoe ze aangedreven zullen worden.
LEES OOK Top 5: experimentele conceptcars van Peugeot
Opvallend: de Peugeot Inception Concept wordt niet in Europa gepresenteerd, maar in de Verenigde Staten. Op de Consumer Electronics Show (CES) in het Las Vegas, Nevada.
Designtaal
Hoewel er sprake is van een volledig nieuwe designtaal, breekt de Peugeot Inception Concept niet radicaal met het verleden. Je hebt het logo niet nodig om te zien uit welke broek deze stijlstudie gevallen is. De neuspartij doet ons denken aan die van de E-Legend Concept uit 2018. de gigantische glaspartij voert ons zelfs terug naar de Oxia Concept uit 1988.
Let op de gestreepte lichtblokken van de Peugeot Inception Concept, zowel voor- als achteraan. Die knipogen nog steeds naar de klauwen van de leeuw uit het Peugeot-logo. Ook leuk gevonden: de in het koetswerk geïntegreerde zijspiegels, de 20-duimsvelgen met centraal Peugeot-embleem dat altijd recht blijft (zoals bij Rolls-Royce) en de statusbalk op de flanken, waarop je kan aflezen hoe ver het accupakket opgeladen is.
Nieuwe i-Cockpit
Binnenin trekken de designers van de Peugeot Inception Concept alle registers open, met een interieurconcept dat tot een nieuwe generatie van de i-Cockpit moet leiden. Het "stuurwiel" heet Hypersquare en is een rechthoekige display met vier ronde gaten, een soort kruising van een F1-stuurtje en een Playstation-console.
Zoals bij elke i-Cockpit bevindt de "tellerpartij" zich boven het stuur. Ook daar hebben ze een funky naam voor bedacht: de Halo Cluster. Dat ronde instrumentarium doet denken aan wat Citroën destijds gebruikte voor modellen zoals de BX, maar bij de Peugeot Inception Conception is deze module gepositioneerd bovenop het dashboard. Tot je autonoom rijdt, want dan maakt die Halo Cluster plaats voor een gigantisch scherm waarop je bijvoorbeeld een film kan streamen.
Elektrische STLA-architectuur
De 5 meter lange Peugeot Inception Concept staat op het STLA Large-platform dat Stellantis momenteel ontwikkeld voor de grotere EV-modellen van de groep. Deze architectuur combineet 800V-technologie met een in de bodem ondergebrachte batterij. Dat accupakket heeft een energiecapaciteit van 100 kWh en belooft een rijbereik van 800 kilometer.
Die enorme range, toch voor een batterij van 100 kWh, dankt de Peugeot Inception Concept aan zijn lage stroomverbruik van 12,5 kWh per 100 kilometer. Ook leuk: de Inception hoeft niet aan de stekker, je kan het accupakket immers laden via inductie. Aan power is er alvast geen gebrek: dankzij twee elektromotoren met een systeemvermogen van 860 pk heeft de Peugeot Inception aan 3 tellen genoeg om van 0 naar 100 km/u te snellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!