De in 1968 voorgestelde Porsche 909 "Bergspyder" werd ontwikkeld voor heuvelklimwedstrijden. Achterin lag een 2 liter-boxermotor met een piekvermogen van 275 pk, al maakte de racewagen vooral indruk met zijn lage gewicht. Wedstrijdklaar zette de 909 zette niet meer dan 384 kilogram op de weegschaal. Die filosofie probeerde Porsche toe te passen op de Boxster Spyder.
Eenzitter
Aan de atmosferische 3,8 liter-boxermotor werd niet geraakt, in de Bergspyder ontwikkelt de zespitter 393 pk en 420 Nm. Maar Weissach ging wel op zoek naar een zo laag mogelijk gewicht. Naar het voorbeeld van de 909 werd de passagierszetel geschrapt, via de rechterdeur krijg je nu toegang tot een extra bagagecompartiment waar je pakweg een helm en raceschoenen kwijt kan. Ook de dakconstructie en de voorruit gingen eruit, in de plaats komt een compact scherm. De sportstoel in het lichtgewicht exemplaar uit de 918 Spyder en zo kunnen we nog een tijdje blijven doorgaan. Toch slaagde Porsche er niet in het gewicht onder de ton te duwen. Uiteindelijk klopte de Bergspyder af op een rijklaar gewicht van 1.099 kilogram.
Alsog in actie
Waarom Porsche uiteindelijk afzag van een gelimiteerde serieproductie, blijft onduidelijk. Mogelijk speelde de veiligheid een rol, want de aanpassingen aan het koetswerk zouden niet op elke markt even gemakkelijk gehomologeerd geraakt zijn. Al zouden er ook andere redenen kunnen zijn. Hoe dan ook: jammer. Binnenkort zal dit unieke prototype alsnog te bewonderen zijn, want de Boxster Bergspyder neemt deel aan de in het Oostenrijkse Gaisberg geörganiseerde heuvelklim.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!