Met de in 2021 voorgestelde Mission R Concept blikte Porsche niet alleen vooruit naar een volledig elektrische cupracer, maar ook naar de volgende generatie van de Cayman. Het testwerk is inmiddels gevorderd, zoals blijkt uit de beelden van deze onder wat camouflagetape schuilende Porsche 718 Cayman ePerformance.
LEES OOK Officieel: Porsche Mission R (2021)
De elektrische aandrijflijn van deze vierwielaangedreven ePerfomance is die van de Porsche Mission R, in kwalificatiemodus goed voor een piekvermogen van meer dan 1.000 pk. In racetrim blijven daar dik 600 paarden van over en dat voor maximum 30 minuten, want dan zijn de batterijen (80 kWh) leeg. Nu zorgt het 900-voltsysteem wel voor snelle laadbeurten: in 15 minuten ga je van 5 naar 80% van de accucapaciteit.
Potentieel
Best beloftevol, tot je die Cayman ePerformance vergelijkt met de Porsche 911 GT3 Cup waarmee wereldwijd geraced wordt. Diens atmosferische, anno 2022 op synthetische brandstof rijdende boxermotor houdt het bij 510 pk, maar is over een circuitrondje wel net zo snel - in deze fase van de ontwikkeling toch. Bovendien kan die veel langer dan 30 minuten volgas gaan om daarna in minder dan een seconde weer bijgetankt te worden. Door het geringere gewicht is ook de bandenslijtage veel lager dan die van de elektroracer. Nu goed, sprintraces zijn ook leuk.
KIJK OOK Video: ronderecord Porsche 919 EVO op de Nürburgring (2018)
Dat elektrische hulp wonderen kan doen voor de prestaties van een racewagen hoef je Porsche niet te vertellen. Dan hebben we het over de 919 Hybrid Evo, een op de LMP1-racer gebaseerd prototype dat de ronderecords op het Circuit van Spa-Francorchamps en dat op de Nordschleife van de Nürburgring genadeloos aan diggelen reed. In de Formula E, het wereldkampioenschap voor elektrische eenzitters, wist Porsche vooralsnog geen potten te breken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!