Op het elektrische symposium van Stuttgart, net naast Porsches hoofdkwartier, was de sportwagenbouwer opvallend aanwezig met de verleidelijke concept Cayman E-Volution. Daarmee wil Porsche aantonen dat elektrische technologie niet onverzoenbaar is met sportiviteit. De elektrische tweezitter sprint bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/h in 3,3 seconden, waarmee hij de snelste productie-Cayman ooit is. De meest radicale Cayman tot op heden, de GT4, heeft 4,4 seconden nodig voor diezelfde oefening. Verder geeft Porsche aan dat de sportwagen op de NEDC-normcyclus een rijbereik haalt van 200 kilometer.
320 kW
Dankzij deze conceptcar kan Porsche officieel communiceren over zijn ultrasnelle laadsysteem dat in de loop van 2019 wordt ingewijd door zijn toekomstige elektrische berline Mission E. Tijdens het symposium doopte de constructeur dit systeem “Porsche Turbo Charging”, wat slaat op een laadpaal ontwikkeld met partner ADS-Tec. Dankzij een spanning van 800 Volt haalt die een laadvermogen van 320 kW (of 160 kW als twee auto’s tegelijk aangesloten zijn). Ter vergelijking: de beroemde Superchargers van Tesla leveren ‘slechts’ 120 kW. Een ander voordeel van het systeem van Porsche is dat de palen niet in de buurt van een hoogspanningsnetwerk moeten staan omdat ze bufferbatterijen gebruiken. De Cayman E-Volution, die al in staat is om deze laadsterke van 320 kW te slikken, kan daarmee het equivalent van 360 kilometer rijbereik opslaan op 15 minuten tijd. Daarmee komen we aardig in de buurt van het doel van 400 kilometer in 15 minuten dat Porsche zich als doel heeft gesteld voor zijn Mission E…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!