Precies 75 jaar nadat het allereerste exemplaar uit de fabriek rolde, stelt de Duitse constructeur de Porsche Mission X voor. Officieel gaat het om een conceptcar, maar tijdens de presentatie werd openlijk gehint naar een productieversie. Die zou dan in de sporen van de 959 (1985), de Carrera GT (2003) en de 918 Spyder Hybrid (2013) treden.
Porsche zegt immers dat de Mission X de snelste in serie gebouwde straatsportwagen op de Nordschleife van de Nürburgring wil worden. Momenteel is dat Ringrecord in handen van de Mercedes-AMG One, met een rondetijd van 6.35,183 minuten.
Elektrische aandrijflijn, supersnel opladen
De Porsche Mission X krijgt een 100% elektrische aandrijflijn met een centraal achter de bestuurder gemonteerd batterijpakket dat de rijdynamiek van een klassieke supercar met middenmotor wil simuleren. Over de capaciteit van de accu's of het vermogen van de elektromotoren wordt verder met geen woord gerept, enkel dat Porsche op een vermogen-gewichtsverhouding van 1 pk per kg mikt.
UPDATE Inmiddels wordt er gesproken over een systeemvermogen van ongeveer 1.500 pk, wat impliceert dat de Porsche Mission X ongeveer 1,5 ton zou wegen.
De Porsche Mission X zou wel over een elektrische architectuur van 900 volt beschikken, waardoor deze supercar zijn batterijen dubbel zo snel zou kunnen opladen dan momenteel het geval is bij de Porsche Taycan Turbo S - die zijn carrière overigens startte als de Mission E.
Vleugeldeuren, veel downforce
De Porsche Mission X wordt gepresenteerd aan de vooravond van de 24 Uur van Le Mans, waar de Duitse sportwagenbouwer op de algemene eindzege mikt met de Porsche 963 LMDh. Opvallend: hoewel de conceptcar de canopy van een echte enduranceracer draagt, inclusief de vleugeldeuren, heeft het lijnenspel van de Mission X weinig gemeen met dat van de Hypercar voor Le Mans. Een blik op de koplampen zegt genoeg.
Het koetswerk van de Porsche Mission X is korter (4.596 mm), maar breder (1.999 mm) en hoger (1.199 mm) dan de 918 Spyder. Ondanks de overduidelijke focus op de aerodynamica rooit de elektrische supercar het zonder al te opvallend spoilerwerk. Toch zou de Mission X meer downforce ontwikkelen dan een Porsche 911 GT3 RS, dus meer dan 860 kg bij 285 km/u.
De chronometer liegt nooit
Het interieur van de Porsche Mission X kleurt bruin, al zijn er witte accenten voor de bestuurder - zowel op de kuipzetel als op het sportstuurtje. De elektrische supercar komt met een heleboel camera's waarmee je al je circuitcapriolen kunt opnemen, analyseren en delen. Let ook op de speciale chronometermodule op het dashboard tegenover de passagier.
De Porsche Mission X zal een hoofdrol spelen tijdens de festiviteiten voor 75 jaar Porsche.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!