Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Deze Alpine A290_ß is géén elektrische R5 Alpine, maar wat dan wel?

Geschreven door Iwan Kneuts op 09-05-2023

De Alpine A290 Bèta Concept combineert twee vooraan gemonteerde elektromotoren met een centrale zitpositie voor de bestuurder. Maar wat blijft daar van over wanneer deze elektrische sportwagen in de loop van 2024 in productie gaat?

Wie stilletjes zat te fantaseren over een nieuwe R5 Alpine, krijgt bij dezen een emmer ijskoud water over het dromerige hoofd. “Dit is een object dat toekomstgericht is. Het is spannend en verrassend, niet nostalgisch of ouderwets”, zegt Raphael Linari, desigchef bij Alpine.

Hoewel de Alpine A290_ß een “sportieve stadsauto” wordt genoemd, is hij met 4.050, 1.850 en 1.480 millimeter precies 51, 33 en 10 centimeter langer, hoger en breder dan de hot hatch uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Bovendien is zelfs op de showversie al duidelijk te zien dat de in 2024 verwachte productieversie van de Alpine A290 een vijfdeurs zal zijn. 

Alpine A290

Van het WEC tot de F1

Naast de X-vormige lichtsignatuur van de koplampen, die refereert aan het oude gebruik om de koplampen van racewagens overdag met een ‘X’ af te plakken, put Alpine ook uit de autosporttraditie met de flinterdunne achterlichten van de huidige A470 uit de LMP2.

Vanaf dan wordt het iets filosofischer. De magenta as over de lengte van de Alpine A290, “die de kracht, de snelheid en de techniciteit accentueert en tegelijk de eenwording tussen mens en machine symboliseert”, wordt doorgezet in het interieur en tot aan het kunstig gevormde derde remlicht, dat zich van in de auto een weg naar buiten lijkt te banen – of is het andersom.

De blauwe as dwars over de Alpine A290 staat dan weer “voor de eenwording van de bestuurder en zijn passagiers en het delen van de ervaring”. Deze blauwe strook loopt door in onder andere de buitenspiegels en de richtingaanwijzers. Leuk detail, in die laatste zijn de namen van de Alpine F1-rijders gegraveerd.

Alpine A290

Van concept naar productiemodel

Omwille van de voetgangersbescherming zullen de flinterdunne carbonelementen de horde van de homologatie niet halen, net zomin als de X-vormige lichtsignatuur zoals ze hier wordt voorgesteld. En er zijn dingen die technisch niet haalbaar zijn, zoals C-stijlen als luchtgeleiders, die te veel plaats innemen. Om dezelfde reden zal de steun van het derde remlicht achteraan wegvallen, omdat die de waterdichtheid van de achterruit in het gedrang brengt”, stript de designer zijn Alpine A290_ß.

Over het technische aspect wordt voorlopig nauwelijks met een woord gerept. Wat we wel weten, is dat de Alpine A290 in het Noord-Franse Douai zal worden gebouwd op basis van het CMF-B EV-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. En dat hij zal worden aangedreven worden door twee voorin gemonteerde elektromotoren.

Alpine A290

Bèta?

Denk de Griekse letter bèta – een toevoegsel dat onderstreept dat het hier om een showmodel gaat – weg en je hebt de naam van de eerste elektrisch aangedreven Alpine. De naam A290 kun je op de volgende manier ontleden: ‘A’ voor de traditionele Alpine-typeaanduiding, ‘2’ voor het B-segment en ‘90’ voor het toekomstige lifestyle-gamma van het merk.

Want ook Alpine bereidt zich voor op een elektrische toekomst. Achter de imaginaire, gesloten deuren van wat ze hun Dream Garage noemen, worden drie nieuwe modellen klaargestoomd: een kleine sportauto, een cross-over-GT en een vervanger voor de A110. Met deze als showcar omschreven Alpine A290_ß wordt al een tip van de sluier opgelicht.

Alpine A290

Centrale bestuurderspost

Het interieur van de Alpine A290_ß is geïnspireerd op dat van de eerder getoonde conceptauto Alpenglow. Ook dit prototype van een sportieve stadsauto is uitgerust met een centrale bestuurderspost, opnieuw om de link met de Formule 1 in de verf te zetten.

De passagiers zitten links en rechts van de bestuurder en worden zo geprivilegieerde toeschouwers. Ook zij zitten in kuipstoelen van koolstofvezel en worden eveneens vastgesnoerd met een veiligheidsharnas. Het dashboard van de Alpine A290_ß is bewust minimalistisch gehouden. Nergens is er een scherm te bespeuren. Er zit wel een fijn head-updisplay aan het stuur, dat essentiële informatie zoals de snelheid en het laadniveau van de batterij weergeeft.

Alpine A290

Overtake-functie

Een console in de dakhemel geeft een snelle toegang tot diverse functies zoals de stroomonderbreker, de richtingaanwijzers en de regeling van de lichten. Via de OV-knop (wat staat voor overtake of ‘inhalen’) op het stuurwiel kan de Alpine A290_ß gedurende 10 seconden over extra vermogen beschikken. Een functie die op alle toekomstige Alpine-modellen zal te vinden zijn. Daarmee is deze knop zowat het enige onderdeel van het interieur dat zeker zijn weg naar de productie zal vinden. 

Als je op details gaat letten, merk je dat deze Alpine A290_ß ook een gigantische speeltuin voor kleur- en materiaalspecialisten is. “We gebruiken vooral veel nieuwe technieken om iets extra te doen met traditionele materialen. Door leer met de laser te werken kunnen we heel mooie dingen doen. En 3D-printen geeft ons qua vormen haast onbeperkte mogelijkheden. Wat de poort opent voor verregaande personalisering van de auto’s”, verklapt specialist Gaëtan Fumaz. 

Alpine A290

Verleden en toekomst

Jean Rédélé bedacht de naam Alpine nadat hij met zijn Renault 4CV de Coupe des Alpes won. De kleurencombinatie van de Alpine A290_ß is een evocatie van de band tussen het merk en de bergen. De kleur Snow Alpes of poederwit wordt afgewisseld met zwart om het contrast tussen kale, donkere rotspartijen en de zachte sneeuw op te roepen.

De kleur, die ook poederwit wordt genoemd, is gevernist met een parelmoereffect. Van ver ziet ze er gewoon wit uit, van dichtbij valt de subtiliteit op en als je de auto aanraakt, voel je het poedereffect. De grijsblauwe combinatie van de wielkastverbreders en de zijschorten speelt hier mee op in. Hier zorgt een mix van koolstofvezel en blauw glasvezel voor een speciaal effect. Het design van de velgen, een moderne interpretatie van het traditionele Alpine-wiel, is zo goed als definitief. 

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten