Met de Renault Emblème wil de Franse autoconstructeur tonen dat ze in de toekomst auto's kunnen maken volgens een productieproces met een minimale C02-uitstoot. Want in Europa wil de Renault Group volledig koolstofneutraal zijn tegen 2040. In vergelijking met een vandaag gebouwde wagen zou de volledige CO2-uitstoot van de Renault Emblème tot 90% lager liggen. Dan heeft Parijs het dus niet over de directe CO2-emissie van de auto zelf, maar over de uitstoot over de hele levenscyclus (inclusief de conceptie en de productie).
Ook de door de Renault Emblème gebruikte aandrijflijn is interessant. Dit toch 4,8 meter lange en 1,75 ton wegende studiemodel wordt aangedreven door een 218 pk sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een dual-energysysteem dat een klassiek accupakket van 40 kWh (voor dagelijks gebruik) combineert met een brandstofcel op waterstof (voor langere ritten). Dat zou een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer opleveren.
Ook het lijnenspel boeit. Renault omschrijft de Emblème Concept als een shooting brake, wij zien een interessant vormgegeven crossover die een heleboel interessante designvondsen combineert met de nodige aero-elementen die de stroomlijn optimaliseren. Dat levert een knappe Cx-waarde (de luchtweerstandscoëfficiënt) van 0,25 op. Als we goed tussen de lijnen kunnen lezen, dan zou de Emblème wel eens in productie kunnen gaan als de opvolger van de Laguna...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!