Op de IAA Transportation in Hannover rijdt Renault deze Estafette Concept in de schijnwerpers, een elektrische bestelwagen die in de loop van 2027 ook daadwerkelijk in productie zou gaan. De naam is niet nieuw: in 1959 presenteerde Renault reeds een avant-garde camionette die Estafette heette. Maar de invulling is wel helemaal anders, met een lastenboek op U tegen te zeggen: deze door Flexis (*) ontwikkelde bestelwagen wil de wendbaarheid van een Clio en het formaat van een Kangoo combineren met het laadvolume van een Trafic.
De Estafette bouwt op de door de Ampère-afdeling ontwikkelde FlexEVan-architectuur voor elektrische bedrijfswagens. Het koetswerk is 4,87 meter lang en 1,92 meter breed, maar onderscheidt zich vooral met zijn hoogte van liefst 2,59 meter. De chauffeur kan dan ook rechtop staan waneer zich beweegt tussen de cabine en het laadruim. Dat boost niet enkel het comfort, maar ook de snelheid en dus de efficiëntie waarmee pakjes bezorgd kunnen worden. Alleen hopen dat je geen lage brug op je weg vindt...
De Renault Estafette komt met innovatieve schuifdeuren die razendsnel openen, alweer om de snelheid en dus de efficiëntie te bevorderen. Achteraan de elektrische bestelwagen vind je geen klassieke kofferklep, maar een soort rolgordijn dat je toelaat om dichter bij de afleverplaatsen te parkeren. Natuurlijk mochten ook met de omgeving communiceren ledbalken niet ontbreken. Het blijft natuurlijk een studiemodel, dus komt de Estafette Concept met een tweekleurig koetswerk met een felgeel interieur. Reken in de praktijk op veel wit en wat zwart.
(*) Flexis is een samenwerking tussen de bedrijfswagenstakken van Renault en Volvo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!