Renault Transformer had dit ontwerp evenzeer gepast, want het is de gedaantewisseling die de Morphoz het meest typeert. De concept komt namelijk in twee gedaantes - modi zoals de Fransen ze hebben genoemd - die elk hun inzetbaarheid hebben.
Om te beginnen is er de City-modus, een afstelling waarbij de Morphoz 4,4 meter lang is en op een wielbasis staat van 2,73 meter. Zijn elektromotor valt op dat ogenblik terug op een 40 kWh sterke batterij die een rijbereik van 400 kilometer moet garanderen.
Zoals de naam het zegt, past deze vorm het best binnen de stadscontouren waar zijn compacte afmetingen en korte overhangen voor een grotere wendbaarheid zorgen. Zonder daarom minder praktisch te zijn. Het smalle en ver vooruitgeschoven dashboard, in combinatie met de volledig vlakke vloer, zorgen voor een ruime cabine waar vier volwassenen zich comfortabel kunnen nestelen.
Dixit Renault is die stadsmodus goed voor zo'n 90 procent van de dagelijkse verplaatsing. Voor de overige 10 heeft de constructeur dan weer de Travel-instelling achter de hand.
It's morphing time!
Met een simpel commando schuiven neus en kont van de Morphoz dan open wat de lengte van de concept stretcht tot 4,80 meter. De wielbasis groeit door datzelfde manoeuvre tot 2,93 meter. Ook de achterbank ligt iets meer naar achter wat de beenruimte nog wat rianter maakt.
Belangrijker echter dan die extra plek, is het compartiment dat vrijkomt tussen habitat en elektromotor. Een gat waar een bijkomende batterij inpast. Die zou goed moeten zijn voor 50 kWh wat de totale capaciteit doet groeien tot 90 kWh. Daarmee zou je dan 700 kilometer ver moeten raken. Overigens zouden dat, in tegenstelling tot de 400 kilometer van daarnet, allemaal snelwegkilometers mogen/moeten zijn.
De cellen laten zich trouwens via inductie terug bijladen, een actie die niet eens vereist dat de Morphoz ervoor stilstaat. Als het wegdek ertoe is voorzien, laadt deze concept dus ook al rijdend.
Voor die extra batterij dien je de Morphoz wel een speciale standplaats in te rijden. Heb je het bijkomend pakket niet meer nodig, dan schuift het ook daar uit je auto waar het vervolgens in een ondergrondse docking station weer kan opladen. Waarmee Project Better Place, een eerder batterijwisselexperiment van Renault - en bij uitbreiding de andere merken van de Alliantie - klaarblijkelijk niet helemaal dood blijkt te zijn.
Worden de batterijpakketten niet gebruikt, dan kunnen ze ook andere faciliteiten van stroom voorzien, genre de laadstations van deelfietsen of de verlichting van openbare gebouwen. Je zou er zelfs overbodige stroom in op kunnen slaan.
Een deelprincipe dat ook de Morphoz zelf nastreeft. Niet alleen door af te stappen van het individuele bezit - er is geen sleutel of startkaart, de bediening verloopt volledig via de smartphone. Ongeacht aan wie die telefoon dan behoort - maar eveneens van het simplistisch laden. Deze concept werkt volgens het Vehicule-to-grid-principe waarbij de Renault weer stroom afgeeft als hij die niet nodig zou hebben.
Futuristische bediening
Wat ons brengt bij die andere technologie van de nabije toekomst: het autonoom rijden. Mocht de Morphoz vandaag in het verkeer worden gezet, dan komt hij vergezeld van het derde level van alleenbestuur. Je kan de controle voor een groot stuk in handen leggen van de elektronica, weliswaar met een eindverantwoordelijkheid die immer in handen blijft van de bestuurder.
Het verklaart waarom de zetel van de chauffeur, in tegenstelling tot die van zijn passagier, niet kan kantelen. Een ingenieuze alteratie is dat trouwens, omdat Renault de symmetrische fauteuil niet van links naar rechts laat draaien, maar van voor naar achter. Zodoende krijg je, zeker in die Travel Modus, een soort saloninstelling die het vakantiegevoel nog moet vergroten.
Renault heeft daarbij ook het entertainment niet vergeten. Zo krijgt het display van 10,2 duim centraal op de boordplank desgewenst steun van een 80 centimeter groot scherm (het Livingscreen, aldus de Fransen) dat uit het dashboard vouwt. Daarmee krijgen de passagiers een soort TV voorgeschoteld die het cocoongevoel zou moeten doen vergroten.
Knap, al raakt het ook nooit verder dan science fiction. Wat er echt onthouden dient te worden van deze Morphoz zijn zijn platform en lichtsignatuur. Die eerste omdat het een variant betreft van het CMF-EV-chassis waar de Alliantie binnenkort zijn elektrische wagens wil op poten. De voornaamste eigenschap van die moduleerbare onderbouw is dat de omvang van de batterijen smaller is terwijl ze ook lager genesteld liggen. Daardoor kon, voor de Morphoz, zowel de bodemvrijheid als de dakhoogte worden beperkt zonder evenwel invloed te hebben op de interieurruimte.
Je krijgt dus niet alleen een meer gestroomlijnde auto, maar ook een die nog eens dynamischer rijdt én tegelijk afdoende praktisch blijft. Als Renault dat effectief vertaald krijgt naar zijn toekomstige EV's...
Niet iets wat we morgen hoeven verwachten. De signatuur van de koplamen daarentegen - Livinglights gedoopt - zou zich vrij snel vertaald moeten zien naar de massaproductie. Of de LED koplampen dan ook kunnen 'morphen' zoals ze dat in deze concept doen, lijkt daarentegen eveneens zeer onwaarschijnlijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!