Het is niet de eerste keer dat Renault moderne technologie verpakt in een nostalgisch jasje. Denk maar aan de R4 en de R5, die binnenkort in productie gaan. Of aan de R5 Turbo 3E, een elektrische driftmachine waarmee de Franse constructeur de 50ste verjaardag van de Renault 5 vierde. Die retroformule wordt nu ook toegepast op de uit 1971 stammende R17, die op 14 oktober debuteert op de Mondial de l'Automobile in Parijs (aka de Paris Motor Show).
De Renault 17 was een compacte coupé die destijds aangedreven werd door een 1,6 liter-motor die 108 pk naar de voorwielen stuurde. Diens verbrandingsmotor moet hier wijken voor een eletrisch aandrijfgeheel dat 270 pk op de achterwielen zet. Het gaat om een gloednieuwe elektromotor die Renault klaarstoomt voor serieproductie.Het koetswerk van de elektrische R17 is vervaardigd uit koolstofvezel, waardoor het totaalgewicht blijft steken op 1,4 ton.
Ora Ïto
De modernisatie van de Renault 17 volgt de inmiddels geijkte restomodregels. De ronde koplampen van de originele R17 maken plaats voor veel smaller en rechthoekige lichtblokken. De achterzijde wordt gedomineerd door een slanke ledstrip die alle lichtfuncties bundelt. Het in samenwerking met de Franse ontwerper Ora Ïto onder handen genomen koetswerk ligt wat lager en staat wat breder, zodat de wielkasten plaats kunnen bieden aan de nagenoeg gesloten velgen.
Het interieur van de Renault 17 Electric Restomod vertelt een vergelijkbaar verhaal. De retrovormgeving staat pal, maar de vierkante klokjes hebben voortaan een digitale display. Het design houdt het opvallend simpel, waardoor het heden en het verleden een geslaagd geheel vormen. Zoals bewezen wordt door het erg knappe stuurwiel van deze R17. Of door de slanke cameraspiegels die de deuren sieren.
Serieproductie? Neen. Vooralsnog gaat om een uniek showmodel. Al weet je maar nooit, want Renault is niet vies van wat nostalgie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!