De taart voor de vijftigste verjaardag van de Renault 5 verdiende nog een kers en daarvoor zorgt deze Renault R5 Turbo 3E, een directe nazaat van de Turbo 1 en Turbo 2 Maxi-modellen waarmee de Franse constructeur destijds deelnam aan de racerij - toch als we de Clio V6 even buiten beschouwing laten. Of de eveneens R5 Turbo 3 gedoopte restomod die onlangs voorgesteld werd door Legend Automobile.
Zoek niet naar een directe link met de nieuwe, in de loop van 2023 verwachte Renault 5 die de Franse constructeur momenteel ontwikkeld. De R5 Turbo E heeft ook een elektrische aandrijving, maar verder delen ze enkel hun naam.
Rubber als ontbijt
De Renault R5 Turbo 3E maakt gebruik van een FIA-gekeurd buizenchassis en wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen goed zijn voor een piekvermogen van 380 pk en voor een maximumkoppel van 700 Nm. Die power wordt enkel op de achterwielen losgelaten, want deze elektrisch aangedreven conceptcar is bedoeld als driftmachine. Dat verklaart meteen de extreme stuurhoek van meer dan 50 graden. Naast een speciale drift- komt de R5 Turbo 3E ook met een specifieke donutmodus. Deze jongen eet achterbanden als ontbijt.
Amper 3,5 seconden heeft de Renault R5 Turbo 3E nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, terwijl de topsnelheid 200 km/u bedraagt. Het elektrische aandrijfgeheel tankt stroom via een accupakket met een capaciteit van 42 kWh, dat ongeveer 2 uur aan de snellader vraagt vooraleer de batterijen weer helemaal volgeladen zijn. Het laadcontact van de R5 Turbo 3E heeft Renault verstopt in de sleuf op de "motorkap". De accu zorgt er ook voor dat het gewicht van deze concept-car stijgt van 460 naar 980 kilogram.
Spoilerwerk
Met zijn extravagante styling hint de Renault R5 Turbo 3E naar die van de Turbo 1 en Turbo 2, met een agressieve voorzijde en opgepompte wielkasten. Het 2 meter brede en 4 meter lange, volledig uit koolstofvezel vervaardigde koetswerk draagt ook een heleboel aerodynamische elementen, van de splitter onder de neus tot de gigantische vleugel op totachterparti en de enorme diffusor onder de achterbumper. De futuristische ledlichten geven het nostalgische geheel een moderne designtoets.
Het dashboard van de Renault R5 Turbo 3E wordt gedomineerd door digitale tellers, die refereren naar de 10 analoge, metertjes van de Turbo 2. Sabelt levert de zogeheten Carbon Fiber Racing Seat, inclusief veiligheidsharnas. Let ook op de flink uit de kluiten gewassen handrem die driftmanoeuvres moet vereenvoudigen.
De Renault R5 Turbo 3E maakt zijn officiële debuut op 25 september 2022 tijdens het Concourd d'Elégance de Chantilly, daarna zal de elektrische driftmachine te bewonderen zijn op het Autosalon van Parijs, dat doorgaat van 17 tot 23 oktober.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!